3 tény a fiatalok pénzügyeiről
A K&H Csoport 2010 óta minden tanévben megrendezi pénzügyi vetélkedőjét, amelyen több mint 46 000 diák és több mint 5000 felkészítő vett már részt. Összegyűjtötték a legfontosabb tényeket, amiből az is kiderül, hogy bizony csak a matektudás kevés ahhoz, hogy a gyerekek okosan tudjanak bánni a pénzzel. Az alapfogalmakat pedig ha a fiatalok saját életéből hozott témákhoz kötjük, játékos formába csomagoljuk, érdekes lesz számukra és kontextusban is gyorsan megtanulják használni.
A gazdasági nevelés 2007-től fejlesztendő feladatként szerepel a Nemzeti Alaptantervben, de több mint egy évtized elteltével is elég messze állunk attól, hogy azt mondhassuk, a jövő generációja magabiztos pénzügyi ismeretekkel indul az életbe. Alapvetően egy fiatal pénzügyi nevelése a család és az iskola közös feladata. Akkor hatékony, ha együtt, egymást segítve, szintézisben működnek, és ebbe egyre több szervezet is bekapcsolódik. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt például már 9 évvel ezelőtt azzal a céllal hozta létre a pénzintézet, hogy a felnövekvő generációt felkészítse arra, hogy felnőttként majd átlássák pénzügyi lehetőségeiket, és ahhoz mérten tudjanak dönteni. Az eltelt évek alatt már több mint 46 000 diák bizonyította felkészültségét a versenyen, ami alapján a szervezők összegyűjtötték legfontosabb tapasztalataikat:
1. nem csak a jó matekosok értenek a pénzügyekhez
A pénzügyi műveltséget jellemzően a matematika tantárgyhoz kapcsolják, de aki jó matekból, nem feltétlen bánik jól a pénzzel is. Cserbáné Dömse Mónika, a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő tanári tanácsadója és gyakorló pedagógus szerint elengedhetetlen bizonyos szintű matematikai tudás, számolási készség a pénzügyekben való eligazodáshoz, de a két terület nem áll szoros összefüggésben. Ahhoz, hogy valaki a hétköznapokban jól bánjon a pénzzel, számos más, nem kizárólag a matematikához köthető készséggel kell rendelkeznie: hasznos a jó problémamegoldó és szervező készség, de jónak kell lenni felelősségvállalásban és döntési képességekben is, sőt a rendszeres olvasás is nagyon sokat hozzátesz pénzügyi talpraesettségünkhöz. Viszont a pénzügyekkel hivatásszerűen foglalkozni, folyamatokat átlátni, sőt, előre látni, már sokkal szélesebb matematikai készséget, tudást feltételez.
2. a pénzügyi téma nem száraz, ha a gyerekek nyelvén adják át
Minden tantárgy tanítása során döntően fontos a komplex, minél sokoldalúbb megközelítés, és ez a pénzügyek oktatásánál sincs másként. A pénzügyi ismeretek tanítása nagyon könnyen köthető a valósághoz, a körülöttünk lévő világhoz, sok életszerű példán keresztül mutatható be, így a gyerekek számára bármely életkorban izgalmas, hasznos tudássá alakítható. A lényeg tehát a gyakorlatban alkalmazható tudás átadása, és hogy az ismeretek közlése a gyerekek nyelvén, szórakoztató, informatív módon történjen.
3. az alapfogalmakat kontextusban tudják használni
„A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő kilenc éves története során szerezett tapasztalataink azt mutatják, hogy a pénzügyi tudatosság kiépítése sok gyakorlati elmélyítést, személyes tapasztalást igényel. A 9-10 évesek számára nem jelent különösebb nehézséget az alapfogalmak elsajátítása, sőt azokat kontextusban is elég hamar megtanulják használni, akár a saját zsebpénzük beosztásán keresztül. A K&H elkötelezett abban, hogy a legfiatalabb generáció is megszerezze azt az alapvető pénzügyi tudást, amivel felnőttként könnyebben boldogul majd. Folyamatosan bátorítjuk a szülőket, hogy beszélgessenek a pénzügyekről, vonják be a gyerekeket a családot érintő pénzügyi történésekbe, tanítsuk meg őket érvelni egy-egy pénzügyi döntés mellett és ellen” - tette hozzá Horváth Magyary Nóra, a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő zsűrielnöke.
A középiskolásoknál összetettebb fogalmak és pénzügyi helyzetek is felmerülhetnek. Már a 2017-es PISA -jelentés is azt mutatta, hogy a 15 évesek 60 százalékának van bankszámlája, valamint diákmunkát is vállalnak. Minden őket érintő nagy eseményt, így például a felsőoktatás kiadásait is érdemes a fiatalokkal közösen, előre megtervezni.