Durván megugrottak a kötelező-árak
A Netrisk.hu adatai szerint 2016 első negyedévében a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja 31 600 forint volt, ami 31 százalékkal haladja meg a tavaly ilyenkor regisztrált 24 100 forintos összeget.
A biztosításközvetítő cég statisztikái szerint az évközi kötések közel kétharmadát jelentő azonnali (az autó vásárlásakor végrehajtott) kötések átlagdíja az első három hónapos időszakban már 37 ezer forint felett alakult. Az év első három hónapja ugyanakkor már érdemi díjemelkedés nélkül telt el.
Elképzelni is nehéz volt
„Tavaly ilyenkor sokan erős túlzásnak tartották előrejelzésünket, amelyben 2016-ra már 30 ezer forint feletti átlagdíjakat prognosztizáltunk, ám a romló káradatok hatásait a biztosítók fokozatosan kénytelenek voltak érvényesíteni a tarifáikban – magyarázza Sebestyén László, a Netrisk. hu vezérigazgatója.
Az autósok számára ugyanakkor kedvező jel, hogy miközben tavaly egész évben folyamatosan nőttek az átlagdíjak, addig idén az év kezdete óta hétről hétre gyakorlatilag egy szinten mozognak a átlagdíjak. Elképzelhető tehát, hogy a jelenlegi, immár hónapok óta észlelt 32 ezer forint körüli szint egy új egyensúlyi állapot beállását jelzi.
Miért kötnek év közben?
Év közben az ügyfelek alapvetően két okból kötnek kgfb-szerződést: vagy a jármű tulajdonjogának megszerzésekor (ezt nevezik azonnali kötésnek), vagy a már meglévő szerződés évfordulóját megelőzően elvégzett díjszámítás nyomán, (ezt nevezik évfordulós kötésnek). Míg az utóbbiak esetében átlagosan 24 800 forintért szerződtek az autósok, az összes szerződés közel kétharmadát kitevő azonnali kötések átlagosan 37 500 forinton születtek, ami az előbbiek díjának több mint másfélszerese.
Ha a kötési okok szerint megbontva vizsgáljuk a díjak alakulását, azt tapasztalhatjuk, hogy a drágábban kötött azonnali szerződések átlagdíja az év eleje óta fokozatosan mérséklődik. Ez a csökkenés azonban az összes szerződés átlagdíjában nem mutatkozik, mivel élénkül az autópiac: az új autók eladása 15, a használt autók hazai adásvétele 17, míg az használtimport 24 százalékkal haladta meg a tavaly ilyenkor mért szintet. A frissen vásárolt autók kötelezője pedig az azonnali szerződések számát növeli, vagyis egyre többen kötnek magasabb átlagdíjon kgfb-t.
Az, hogy az azonnali kötések átlagdíja magasabb, nagyrészt a két szegmens eltérő bonus-malus szerkezetének köszönhető.