Jump to content

A többség még fél a függetlenségtől, de azért egyre több a bátor is

2016. 05. 23. 18:57

A magyar lakosság nagyobb része még soha sem gondolt arra, hogy vállalkozzon, ugyanakkor egyre kevesebben vannak azok, akik eddig a kockázatoktól tartva nem mertek belevágni - állapítja meg a Bridge Index, amit először készített el a Bridge Budapest a vállalkozói hajlandóságot mérve. Kiderült az is, hogy ma hazánkban a tipikus vállalkozó egy nagyvárosi, negyvenes évei környékén járó férfi.

„Szemléletet és gondolkodásmódot mérünk, amelynek sok összetevője van. Része például a tudatosság-faktor, azaz hogy valaki mennyire veszi magát komolyan vállalkozóként, és érti-e azt a globális perspektívát, amiben Magyarországon tevékenykedik” – mondta el az M1-en Pistyur Veronika. A Bridge Indexet készítő Bridge Budapest Egyesület vezetője kiemelte: idén először nemcsak a 20-35 évesekre, hanem a teljes felnőtt magyar népességre készítették el a reprezentatív felmérést. Ez a modell alkalmas arra, hogy a társadalmat vállalkozói szemlélet alapján strukturálja – tette hozzá.

Kiderült, bár a 20-35 évesek körében továbbra sem jellemző a vállalkozásindítás, az okok változása mégis reménykeltő:  míg tavaly 30 százalékuk a biztonságvágy és kockázatkerülés miatt döntött volna az alkalmazotti lét mellett, mára ez a szám majdnem a felére, 18 százalékra csökkent. A vállalkozói mentalitás szempontjából a magyarok több mint fele passzív és csak ötödük tudatos. Ugyanakkor biztató, hogy 3 százalékuk aktívan is tesz a globális sikerért. Az idei mérés azt mutatja, leginkább a negyvenes, nagyvárosi férfiak a legbátrabb és egyben legtájékozottabb vállalkozók, ők határozzák meg leginkább az üzleti életet is.  Az elszánt, de még a vállalkozás küszöbén kívül állók is hatvan százalékban harmincas-negyvenes diplomás férfiak.

Pistyur Veronika beszélt arról is, hogy a magyarok négy százaléka már vállalkozik, de nem a startupokéra jellemző globális hozzáállással  és 3 százalék az, aki a legnagyobb tudatossággal és elkötelezettséggel vezeti vállalkozását és nemzetközi piacokra is kívánkozik. Az elmúlt évekhez képest azonban valamelyest javult a tendencia az itthonról elért sikerekbe vetett hitben: már csak kicsivel több, mint felük gondolja, hogy nehezebb hazánkból érvényesülni, szemben a két évvel ezelőtti 65 százalékkal.

A globális siker küszöbén

A Bridge Budapest nonprofit egyesületet a legsikeresebb magyar startupok, a Prezi, a Ustream, a Logmein alapították, hogy a fiatalokat a saját példájukkal is arra ösztönözzék, hogy kitartó munkával és némi szerencsével lehet globális sikert elérni Magyarországról. A Bridge Budapest kérdőíves vizsgálata telefonos megkérdezéssel, standard kérdőívek segítségével zajlott, összesen 1112 fő 18 és 65 év közötti magyarországi lakos megkérdezésével. Az adatfelvételt a Kutatólabor végezte 2016. januárjában. A felmérésbe bevont személyek nem, életkori csoportok és régió szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai lakosság hasonló ismérvek szerinti összetételét. A kutatást 2013 óta minden évben megismétlik, hogy lássák, hogyan változik a fiatalok képe a jövőről, a sikerességről, a lehetőségeikről és a vállalkozói hajlandóságról.

Pistyur Veronika interjúját az M1-en ide kattinva tekintheti meg, ahol részletesen beszél a vállalkozói index mibenlétéről.

Forrás: M1/Bridge Budapest

(Forrás: M1/Bridge Budapest/profit7.hu / Kép forrása: FreeDigitalPhotos)