Szeretjük a gagyit
A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki legfrissebb közös kutatásából kiderül, hogy az elmúlt évekhez képest egyre kevésbé népszerűek a hamisított termékek a magyarok körében, a leginkább a fővárosi fiatalok vásárolnak a hamisított termékeket.
A legkelendőbb termék:
- idén is a hamis ruha volt 16 százalékkal a legnépszerűbb,
- hamis parfümöket csak majdnem minden tizedik megkérdezett vásárolt,
- míg hamis gyógyszereket 1 százalékuk,
- jogsértő CD-t vagy DVD-t pedig összesen 4 százalékuk.
A kutatás külön kitért az illegális letöltésekre is: idén a válaszadók 80 százaléka cáfolta, hogy valaha nézett, illetve hallgatott illegális tartalmakat. Az adatokból látható, hogy a magyar lakosság többsége nem vallja be a filmek és zenék jogsértő fogyasztását.
A tanulmányból az is kiderül, hogy 2016-ban a válaszadók kétharmadának (65%) választásában az játszotta a döntő szerepet, hogy a hamis árucikk „olcsó volt”. A megkérdezettek 54 százaléka azt állította, hogy nem volt gond a vásárolt termék minőségével, 44 százaléka pedig azt, hogy nem törődött a termék származásával, szüksége volt rá és ezért döntött a megvétele mellett.
A felmérés szerint a hamis gyógyszerek fogyasztása esetén nem elsősorban az alacsony ár játszik kulcsszerepet, hanem sokkal inkább a fogyasztónak az a tapasztalata, hogy „nem volt gond annak minőségével”.
A magyar fogyasztók több mint 70%-a szerint a hamisítás elleni küzdelem megoldása a hamisítók gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzése lenne.