Egyre nagyobb teret hódít az online vásárlás
Az okostelefonok és állandó online jelenlét következtében tavaly az e-kiskereskedelem csaknem hatszor nagyobb forgalomnövekedést ért el, mint a hagyományos kereskedelem.
Habár a vevők részéről még mindig a készpénz a legnépszerűbb fizetőeszköz, egyre inkább nő az online fizetés iránti igény, amire a kkv-szektornak is reagálnia kell – jelzi a K&H. A tavalyi évben a hazai online értékesítés forgalma elérte a nettó 545 milliárd forintot, ezzel a teljes magyar kereskedelmi forgalom 6,2%-a zajlott a virtuális térben.
„Az okostelefonok világában, amikor egy nap átlagosan 150-szer nyúlunk a mobiltelefonunk után, és szinte állandóan online vagyunk, nem meglepő, hogy az e-kereskedelem 27%-os forgalomnövekedést tudhatott magáénak 2017-ben. A hagyományos kiskereskedelemnél ez az arány 4,7 százalék” – mondta Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv-marketing főosztály vezetője az eNET adatai alapján.
A másik oldalon arra is szükség lenne, hogy a hazai vállalkozások digitálisan fejlesszék magukat, hiszen a Deloitte felmérése szerint a kkv-k 44%-ának van egyáltalán honlapja. „Ahhoz, hogy egy vállalkozás beszállhasson az e-kereskedelembe, az első és legfontosabb technikai lépés a digitalizáció vonalán a weboldal létrehozása, amit a webshop kialakítása és a fizetési megoldások kitalálása követ” – tette hozzá Kovács Viktor Zoltán.
A digitális fizetés a jövő
Az online térben magától értetődő lehet, hogy a bankkártyás fizetés a legegyszerűbb, legkényelmesebb és leggyorsabb mód. Ehhez képest az eNET kutatása szerint a vásárlók kétharmada az utánvétes készpénzfizetést részesíti előnyben (65%), és a webáruházaknál is ez az opció a legelterjedtebb (94%), de egyre nő az igény az interneten keresztüli bankkártyás fizetés iránt (46%) is.
„Úgy tűnik, egyelőre nehezen tudunk szabadulni a készpénztől, a jövőbeni irány azonban egyértelműen a digitális fizetés terjedése. Az üzletek nagy részében ma is gond nélkül lehet bankkártyával fizetni, hiszen mintegy 118 ezer bankkártya-elfogadó terminál van használatban Magyarországon, az internetes elfogadóhelyek száma – körülbelül 9200 – azonban még gyerekcipőben jár” – mondta a szakember.
„A tavalyi évhez képest dinamikusan, mintegy 30%-kal nőtt a POS (point of sale) fizetési forgalom ügyfeleinknél. A vásárlók részéről egyértelműen érezhető az igény növekedése az egyérintéses kártya-elfogadóhelyek iránt, amit a kkv-szektornak is érdemes figyelembe vennie” – fejtette ki főosztályvezető.