A Mastercard megbízásából készült reprezentatív felmérésben 11 európai ország 18 ezer lakosát kérdezte az Innofact piackutató cég. A magyar felhasználók szerint a kényelem és a gyorsaság a legfőbb érv a mobilos vásárlás mellett. Emellett a többség a kanapéról vásárol (82 %), de sokan használják ki, hogy fel sem kell kelniük az ágyból ahhoz, hogy beszerezzék a kiszemelt árucikkeket (25 %).
Az európai trendeknek megfelelően leggyakrabban mi is ruhát és elektronikai cikkeket vásárlunk mobilról (43 %). Ugyanakkor látható az is, hogy melyik ágazatok fektetnek nagy energiát online és mobil szolgáltatásaik fejlesztésébe.
A magyarok 48 százaléka a karácsonyi ajándékok egy részét már a tömeget elkerülve, telefonról szerzi be. A megkérdezettek többsége (64%) az ünnepektől függetlenül is legalább havonta egyszer vásárol mobilról.
„Az európaiak nem csak elfogadják, kifejezetten szeretik az okostelefonos vásárlást, hiszen gyors, egyszerű és biztonságos. Nem kérdés, hogy ez az átállás átalakítja az egész kontinens kereskedelmét. Ezt a folyamatot mutatja a karácsonyi vásárlás átalakulása is, hogy az emberek otthonról vagy ingázás közben veszik meg az ajándékokat” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard magyarországi igazgatója.
Tízből nyolc európai vásárol okostelefonnal
Az Egyesült Királyságban és Németországban a megkérdezettek fele (47%) legalább heti egyszer vagy akár még gyakrabban vásárol mobilról, az európai átlag ebben a tekintetben 39 százalék.
Túlzsúfolt üzletek helyett
Az európaiak mintegy háromnegyede tervezi, hogy a mobiljáról vásárol karácsonyra – akár a várakozással töltött időben vagy szünetekben. Az ajándékok ötödét pedig tömegközlekedés közben (19 %) vagy munkahelyi szünetekben (18 %) szerzik be a felhasználók, sokan pedig az ebédszünetben vásárolgatnak (9 %).
A legnépszerűbb termékek
A válaszadók több mint fele (54 %) vásárolt már valamilyen ruhát vagy kiegészítőt mobileszközön, a németeknél ez az arány már meghaladja a 68 százalékot. Az elektronikus cikkek 40 százalékos aránnyal követik a ruházati cikkeket a sorban.
Néhány esetben, például a tömegközlekedési jegyek tekintetében nagy különbség van az egyes piacokon. A svájciak fele vásárol vonaljegyet mobilról, míg ez az oroszoknál mindössze 17 százalék. A parkolójegyeket a svédek 44 százaléka mobilról veszi, a németeknek viszont csupán 12 százaléka oldja meg ilyen módon a jegyvásárlást - írja az m2mzona.hu.