Senki sem számított az online kereskedelem ilyen robbanásszerű növekedésére
Olyan piacot talált meg a koronavírus 2020 elején, ami igazán sikeres 2019-es évet tudhatott maga mögött. Az elkövetkező években biztos át fog rendeződni az online és offline piac helyzete.
Miközben a koronavírus egyik hozadékaként a bolti kereskedelmi forgalom mélyrepülésének lehetünk tanú, addig az online vásárlás virágzik. A házhoz szállító szolgáltatások nagyban csökkentik a fertőzésveszélyt, hiszen a futáron kívül senki mással nem kell találkozni. Van más előnye is, például időt takarítunk meg, nem kell közlekedni a városban tömegközlekedési eszközökkel, nem kell sorban állni. Ugyanakkor, aki szereti közelről megszemlélni az árut, vagy akinek a shoppingolás nem a szükségletek kielégítését jelenti, hanem szabadidős programot, annak mostanság hiányérzete lehet. Vajon a koronavírus elmúltával visszaáll-e minden a régi kerékvágásba, vagy pedig hosszú távon is átalakulnak a vásárlási szokások?
Felfutó ágban lévő piac az e-kereskedelem
Nagy Sándor, az elektronikus kereskedelem fejlődését segítő Ecommerce Hungary elnöke a Kossuth Rádió A nap kérdése című műsorában elmondta, egy olyan piacot talált meg a koronavírus 2020 elején, ami igazán sikeres 2019-es évet tudhatott maga mögött. Hozzátette, a tavalyi évben 16 százalékkal növekedett az online kereskedelem,
Magyarországon is a fogyasztók szívesebben vásároltak online,
több oldalt kerestek fel, és sokkal több terméket próbáltak interneten beszerezni. Ennek köszönhetően egyre több és több online kereskedelmi vállalkozás nyílt, valamint a nagyobb szereplők is, amelyek eddig csak offline térben léteztek, felköltöztek az internetre, nyitottak online webshopot is.
„Tehát alapvetően egy felfutó ágban lévő piacot talált a koronavírus” – mondta. Hozzátette, de ha a teljes közép-európai adatokat összehasonlítjuk a hazai adatokkal, láthatjuk, hogy Magyarországon a teljes kiskereskedelmi forgalomnak 2019-ben mindössze 6-6,2 százaléka bonyolódott valamilyen digitális csatornán keresztül.
A koronavírus előtt az élelmiszert inkább hagyományos boltokban vásárolták
Azt is elmondta, hogy az online élelmiszer-vásárlás a koronavírus-járvány előtt szinte egyáltalán nem volt gyakori Magyarországon. Ennek megfelelően az online piacon a kevés élelmiszert forgalmazó szereplő kevés kapacitással volt jelen.
Nagy Sándor úgy tapasztalta, hogy az emberek igénye megnőtt az online vásárlásra, még az élelmiszer-vásárlásnál is,
ami elsősorban a Maradj otthon!-kampánynak, a fertőzésveszélytől való félelemnek a következménye, mivel az emberek igyekeztek a szükségleteiket úgy átalakítani, hogy azt online vásárlással elégítsék ki.
Hozzátette, azonban Magyarországon egyelőre még mindig kevés a kereskedő a piacon, főleg az élelmiszereket forgalmazók tekintetében.
Átalakulóban van a kereskedelem
Úgy látja, az elkövetkező években biztos át fog rendeződni az online és offline piac helyzete. Hozzátette, azonban a változásba, az átalakulásba komolyan bele fognak szólni azok a nagykereskedelmi láncok, amelyeknek érdeke, hogy a drágán vásárolt, drága fenntartású, hagyományos boltok továbbra is népszerűek maradjanak.
Hornyák József, a Portfolio kiskereskedelmi szakértője úgy véli, az élelmiszer-kiszállítás soha nem látott mértékben növekedett Magyarországon az elmúlt hónapokban. Az otthoni munkavégzés, illetve az otthoni oktatás miatt jelentős számban emelkedett a kereslet a laptopok, illetve a különböző elektronikai cikkek iránti is. Hozzátette, hogy a tapasztalatok alapján elmondható, hogy jelentősen megnövekedett vásárlási igény nagy terhet jelent a házhoz szállítást végező cégeknek is.
Hornyák József hozzátette, azok a vállatok, amelyek már régebb megjelentek az online piacon, most komoly nyereséget tudhatnak magukénak, amelynek segítségével a következő időszakban komoly piaci előnyre tehetnek szert azokkal a vállalatokkal szemben, amelyek késlekedtek vagy nem gondolták, hogy egyelőre érdemes lenne megjelenni az internetes piacon.
Azt is elmondta, szinte minden szakértő egyetértett abban, hogy az elkövetkező években növekedni fog az online kereskedelem, de ilyen robbanásszerű növekedésre senki nem számított.