Érdemes reklamálni a jegybanknál
A Magyar Nemzeti Bank körlevélben szólította fel a hazai hitelintézeteket, hogy hitelezési aktivitásukat tartsák fenn és az ügyfelek hitelképességének megítélése a moratórium miatt ne romoljon. Az MNB azt javasolja, hogy ha valakit hátrány ér a fizetési moratóriumban való részvétel miatt, akkor azt érdemes jelezni a jegybank ügyfélszolgálatánál.
Nem érheti hátrány hitelfelvételkor a törlesztési moratórium igénybe vevőit – mondta Freisleben Vilmos a jegybank hitelintézeti felügyeleti igazgatóságának vezetője az M1 Ma reggel című adásában.
A bankok nem mondhatják az ügyfélnek, hogy lépjen ki a hitelmoratóriumból, amikor egy új hitelt igényelne és a hitelbírálat során sem vehetik ezt figyelembe – fogalmazott.
A jegybank folyamatosan tájékozódik, és az ügyfelek visszajelzése esetén – ha a gyanú felmerül – felügyeleti vizsgálatot is indíthat egyes pénzintézetek ellen és lehetősége van szankciók kivetésére.
A banknak meg kell indokolnia, miért utasított el egy adott hiteligényt. Ez lehet jogszabályi feltététel nem teljesítése, amit tudomásul kell venni. Előfordulhat, hogy az egyik bank hitelezési politikájába nem fér be az adós, ez esetben érdemes lehet egy másik pénzintézetnél is próbálkozni.
Amennyiben a banki válaszból az derül ki, hogy a fizetési moratóriumban való részvétel miatt utasították el az igényt, akkor reklamálni kell és jelezni ezt a jegybank ügyfélszolgálata felé – mondta.
A jegybank számára minden visszajelzés fontos, mert ez alapján tudja hatékonyan szervezni a jegybank felügyeleti munkáját.
A fizetési moratórium hatására az adósok egy része hitelfelvétel nélkül oldotta meg rövid távú anyagi gondjait.