Gyorsabb növekvés, innovatívabb szemléletmód: a bankoknak is digitalizálódniuk kell
A hagyományos bankok csaknem 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, illetve a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó, új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével - hívta fel a figyelmet az Accenture informatikai szolgáltató és tanácsadó szerdán az MTI-nek eljuttatott közleményében.
Kutatásukban megállapították, hogy a kizárólag digitális szolgáltatók 2018 és 2020 között az árbevételükben 44-76 százalékos éves átlagos növekedést értek el, míg a hagyományos bankok még a legjobban teljesítő, fejlett piacokon is kevesebb mint 2 százalékos átlagos éves bevételnövekedésről számoltak be. Kalkulációjuk szerint a megújulás 2025-ig akár ötszázmilliárd dollár többletet is jelentene a bankoknak.
Csontos Attila, az Accenture bankszektorért felelős vezetője a közlemény szerint elmondta, hogy a bankszektor egészségesnek látszik, a nagy bankok globálisan masszív bevételt és nyereséget produkálnak, a helyzetet közelebbről megvizsgálva azonban már látszik, hogy az alacsony kamatok, az élesebb verseny miatt csökkentett díjak, valamint a differenciálatlan termékkínálat lassan kikezdi a bankok GDP-részesedését.
A szakember arra is kitért: sok piacon a banki és fizetési szolgáltatásokból származó bevétel a régi szereplőktől az új belépőkhöz áramlik. A hagyományos bankoknak a növekedés újraindításához újra kell gondolniuk azt, hogyan tudnának az ügyfelek igényeinek megfelelő, vonzó terméket létrehozni - összegezte.
Dilnisin Bayel, az Accenture egyesült királyságbeli stratégiai és tanácsadó csoportjának ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitális működés már nem megkülönböztető jegy. A növekedéshez nem elég, ha a hagyományos bankok saját maguk legjobb digitális verziójává fejlődnek, hanem ezzel együtt több üzleti modell párhuzamos működtetésére is képessé kell válniuk. Ehhez szemléletet kell váltaniuk, és fontolóra kell venniük az olyan alkalmazkodó modellek bevezetését, amelyek a termékinnovációt, a beágyazott disztribúciót, a célokat és a fenntarthatóságot helyezik előtérbe.
Az Accenture jelentése 11 ország (Ausztrália, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Egyesült Arab Emirátusok, Egyesült Államok és Egyesült Királyság) közel 100 vezető hagyományos bank és 200 kizárólag digitális szolgáltatást nyújtó szereplő üzleti modelljét elemezte - olvasható a közleményben.