Az infláció határozza meg leginkább a nagyvállalatok terveit egy kutatás szerint
A hazai nagyvállalatok egyéves jövedelmezőségi terveit meghatározó tényezők között az infláció lett a legfontosabb - ez derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatásból, amelynek eredményéről hétfőn tájékoztatták az MTI-t.
A közlemény rámutat: ezzel az eddigi legmeghatározóbb piaci tényező, a belföldi vevői kör szorosan a második helyre került, harmadikként pedig továbbra is meghatározó szerepet kapnak a beszállítói árak.
Az elemzők emlékeztetnek: az elmúlt két negyedévben meredeken ívelt fel az infláció szerepe a nagyvállalatok jövőjét meghatározó tényezők között, és mostanra elérte története legmagasabb értékét. Ezzel a legfontosabb faktor lett, amely meghatározza a nagyvállalatok következő egyéves eredményeit.
Az infláció azért válhatott a legfontosabb tényezővé, mert a vállalatok egyre növekvő részére gyakorol negatív hatást: 2021 negyedik negyedévéhez képest 57-ről 64-re, majd 72 százalékra emelkedett azoknak a cégeknek az aránya, amelyeknek gondot jelent a pénzromlás. Ezen belül is 8-ról 18-ra, majd 27 százalékra ugrott azok aránya, akik számára súlyos negatív hatással bír a kutatás szerint.
A magyarországi, 2 milliárd forint feletti árbevételű cégek következő 12 hónapra vonatkozó várakozásait vizsgáló K&H nagyvállalati növekedési index a legutóbbi, második negyedéves felmérésében már az orosz-ukrán konfliktus is bekerült befolyásoló faktorként, és jelenleg a hetedik legfontosabb tényező a vállalatok életében - tájékoztattak a közleményben.