Jump to content

Változtak a hitelfelvétel szabályai - mire érdemes figyelni?

2016. 04. 04. 17:31

A Magyar Nemzeti Bank közleménye szerint a hitelfelvétel szabályainak módosítása értelmében a korábbinál szélesebb körű ügyfél tájékoztatást követelnek meg a pénzügyi intézményektől. Mit jelent ez a gyakorlatban?

A tisztességes hitelezést támogató fair banki szabályozás, illetve a túlzott eladósodás elkerülését célzó adósságfék szabályok után az Országgyűlés döntése nyomán 2016. március 21-étől több, a felelős hitelezést támogató új ügyfélvédelmi előírás is életbe lépett.



Új rendelkezés az árukapcsolás tilalma, amely olyan hitelajánlat, ahol a fogyasztó jelzáloghitel-szerződést külön nem köthet, csak más szolgáltatással vagy pénzügyi termékkel együtt. További változás a 3 napos várakozási idő bevezetése: jelzáloghitel vagy ingatlanlízing esetén a szerződés tervezetét (hitelajánlatot) a szerződéskötés előtt legalább 3 nappal külön kérés nélkül is a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani, hogy az mérlegelni tudja a hitelfelvétel következményeit. A 3 nap leteltét a pénzügyi intézménynek mindenképp kötelező kivárnia, addig a szerződés nem írható alá. A pénzügyi intézmény viszont a szerződéstervezet átadását követő 15 napig nem változtathatja meg a szerződéses feltételeket, vagyis eddig ajánlati kötöttsége áll fenn. A pénzügyi intézményeknek a továbbiakban a jelzáloghitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban is mindenkor fel kell tüntetni a teljes hiteldíj-mutatót (THM), hogy a hitelre vonatkozó reklámok, marketinganyagok ne keltsenek téves várakozást a fogyasztóban.

A fogyasztói hitelfelvételt megelőzően a pénzügyi intézményeknek továbbra is áttekinthető, informatív és reprezentatív példákkal illusztrált felvilágosítást kell nyújtaniuk, amely alapján az ügyfél felmérheti, hogy az ajánlat megfelel-e igényeinek, s pénzügyi teljesítőképességének. Egy rendelet szerint viszont a jelzáloghitel-szerződések megkötése előtt a pénzügyi intézményeknek az eddiginél részletesebb általános és személyre szóló - kötött táblázatos formájú - írásbeli tájékoztatást kell nyújtani díjmentesen a fogyasztóknak.

A felelős hitelfelvételről és az eladósodás veszélyeiről további információ található az MNB honlapjának fogyasztóvédelmi aloldalán, a Pénzügyi Navigátor Füzet sorozatban és az MNB pénzügyi tudatosságról szóló kisfilmjeiben is.

(Forrás: penzcentrum.hu / Kép forrása: FreeDigitalPhotos)