Budai: Ezermilliárdos állami teher a Malév felszámolása
Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerdai budapesti sajtótájékoztatóján közölte, hogy körülbelül 1000 milliárd forintnyi állami terhet jelent az szerződés, amelyet az állam a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-vel kötött meg a Malév esetleges felszámolásáról.
A kormánybiztos Gyurcsány Ferenc azon nyilatkozatára reagált, amelyben az exminiszterelnök közölte: kormány nem adott felhatalmazást titkos záradék leírására Budapest Airport privatizációs szerződéséhez, illetve nem is tud ilyen záradék létezéséről. Budai Gyula felolvasott egy részletet a fentebb említett BA-szerződésből, amely a következőképp szól: „a felszámolási megszűnési összeg (...) megegyezik azzal, amely abban az esetben lenne fizetendő, ha a Kincstári Vagyoni Igazgatóság megszünteti a vagyonkezelői szerződést”.
A politikus hangsúlyozta, hogy a sajtótájékoztatón bemutatott szerződés a Malév felszámolásának megkezdése esetén a magyar államra ró bizonyos terheket. Budai Gyula álláspontja szerint a hitelezőnek elsőbbséget biztosító úgynevezett senior adósság 90, illetve a tőkejuttatás 97 százalékát kell megfizetni a Budapest Airport fő tulajdonosának, tehát a Hochtief nevű német vállalatnak.
A kormánybiztos az MTI kérdésére elmondta: a vagyonkezelői szerződésben tételesen szerepel senior adósság címén 1,5 milliárd euró, ezen kívül pedig 60 milliárd forint a részvények ellenértékeként, 390 milliárd forint a 75 évre szóló vagyonkezelési jogért, valamint 15 milliárd forint ingóságok ellenértékeként. „Elképzelhetetlennek tartom, hogy Veres János akkori pénzügyminiszter, a tulajdonosi jogok gyakorlója, valamint Gyurcsány Ferenc volt kormányfő, illetve Bajnai Gordon ne tudott volna a szerződés részleteiről” – állítja Budai Gyula.