Jump to content

Jöhet az elektronikus útdíj

2012. 04. 23. 00:00

A Széll Kálmán Terv 2.0-ben rögzített intézkedések értelmében a magyar kormány legkésőbb 2013. július 1-ig bevezeti az elektronikus útdíj-rendszert. A kabinet tervei alapján az E-útdíjra vonatkozó döntés éves szinten mintegy 150 milliárd forintnyi bevételre számít, tehát az intézkedés 2013-ban 75 milliárd forintot hozhat a költségvetés számára.

A legújabb, Széll Kálmán Terv 2.0-ban található konvergenciaprogram hangsúlyozza, hogy a közlekedésben érvényesíteni szükséges a „használó fizet” elvet, tehát a magyarországi úthálózat működtetését az úthasználóktól származó bevételekből kell finanszírozni. A működtetésen túl az E-útdíj fedezné a karbantartási és felújítási feladatokat, illetve egyes további közlekedési célok fedezetét is.

A dokumentum egyúttal leírja, hogy elkészült a budapesti közösségi közlekedés fenntartható finanszírozási modelljének koncepciója is. Ennek alapján a jövőben a kormány csökkenti a közvetlen központi költségvetési támogatásokat a jövő évtől, távlatosan pedig megszünteti azokat – ezt a bevételteremtő fejlesztések elősegítésével helyettesítenék. Ilyen lehet az e-jegyrendszer bevezetése és a járműpark uniós forrásokkal történő megújítása is. A kormány már döntött arról, hogy a fővárosi közösségi közlekedés 2013. évi támogatását a 2012. évi előirányzathoz mérten is csökkenti 10 milliárd forinttal.

A közlekedés finanszírozását a kabinet olyan új formákon és forrásokon keresztül valósítaná meg, mint a személyforgalmi behajtási díj. A „dugódíjként” ismert intézmény infrastruktúráját uniós forrásból építenék ki – a kormány ezzel párhuzamosan fontosnak tartja a rendszer szűkített, fővárosi forrásbevonásból való mielőbbi megvalósítását is. Erre azért van szükség, hogy az az országos elektronikus útdíjszedési rendszerrel együtt 2013. július 1-jétől üzemelhessen.