Megengedhetek magamnak egy autót?
Mielőtt vásárlásra adnánk a fejünket alaposan végig kell gondolnunk, hogy valóban megengedhetünk-e magunknak egy saját járművet, hiszen egy rossz döntéssel több százezer forintot is veszíthetünk. Az autó manapság sok szempontból luxusnak számít, bár tagadhatatlanul léteznek olyan helyzetek, amikor nagyon nagy szükség van rá. Ha a fizetésünk nem éri el a nettó 270 ezer forintot havonta, nem érdemes autót tartanunk – állítja egy nemrég hazánkban készült tanulmány. Lássuk részletesen, mennyibe is kerül egy átlagos autó fenntartása!
Ahhoz, hogy autótulajdonosokká váljunk, először is vásárolnunk kell egy autót, amely már önmagában nem olcsó mulatság. Típustól, teljesítménytől, felszereltségtől és számos egyéb tényezőtől függően nagyon eltérő áron lehet autót vásárolni. Használt kocsik esetében akár néhány százezer forintért, új járművet minimum 2-3 millió forintért lehet venni. A kezdeti költségek azonban nem merülnek ki az autó árában, az átíratás 50 ezer forint körüli összegbe, használt kocsi esetén a szerviz akár további több tízezer forintba is kerülhet.
Az autó fenntartása a kezdeti költségek megfizetési után sem díjtalan, számos állandó kiadással is számolnunk kell. A régi súlyadó, ma teljesítményadó címén 15-20 ezer forintot kell évente kifizetnünk. Kötelező felelősségbiztosítást is költséget jelent, amelynek nagysága kortól, baleseti múlttól, és egyéb más tényezőktől függ. A kötelező biztosítás mellé casco-t is köthetünk, a kétféle biztosítás éves díja 20-40 ezer forint körül mozog, bár vannak olyan esetek, amikor ez az összeg még magasabb is lehet.
Ne feledjük, hogy időnként műszaki és környezetvédelmi vizsgát is végeztetnünk kell az autónkon. A zöldkártya megszerzése az autó típusától és állapotától nagymértékben függ, de körülbelül 20-25 ezer forintos díjjal kell kétévente számolnunk. A vizsga előtt általában fel kell készíteni a járművet, a szervizben pedig szintén az autó állapotától függően kell fizetnünk. Egy új, jó állapotban lévő autó szervizelése néhány tízezer forint körül mozog, de egy drága alkatrész, vagy egy gyakran meghibásodó, idős autó esetében ennél jóval többet is otthagyhatunk a szerelőnél. Olykor nyári és téli gumikat is vásárolnunk kell, igaz ezt csak körülbelül ötévente kell cserélni, ennek ára 40-80 ezer forint körül mozog. Ezek azok az állandó költségek, amelyeken változtatni, spórolni nem nagyon lehet, ha valaki autóval rendelkezik, a fent felsorolt díjakat – nincs mese – ki kell fizetnie.
Vannak azonban olyan kiadások is, amelyeknek mértét mi választjuk meg, vagyis mi dönthetjük el, mennyi pénzt vagyunk hajlandóak arra kifizetni. A legfontosabb, legnagyobb kiadás pedig nem más, mint az üzemanyagköltség. Egy liter benzin, vagy gázolaj ára ma messze 400 forint felett mozog. Persze óvatos vezetéssel is spórolhatunk néhány száz- vagy ezer forintot, de az igazi költségcsökkentést azzal tudjuk elérni, ha eldöntjük, hogy mely helyzetekben használjuk az autót, és mely esetben választunk más közlekedési módot. A benzinköltséghez járulhatnak még az esetleges közlekedési bírságok, büntetések, a parkolási díjak és az autópályadíjak, amelyek akár a több százezer forintot is elérhetik, de ha betartjuk a szabályokat, és a parkolásra is figyelünk, akár havi néhány ezer forintból is kijöhetünk.
Amint az a fenti felsorolásból is látszik, az autónak számos költsége van, így ha valaki autóvásárláson gondolkodik, jó, ha mindezt szem előtt tartva hozza meg a döntését.