Jump to content

Külföldi használt autót vennél? Légy óvatos!

2012. 06. 26. 00:00

Bár a regisztrációs adó év eleji csökkenése sokakat arra ösztönöz, hogy külföldről behozott használt autót vásárolj anak, jó néhány olyan buktató lehet, amely miatt elveszthetjük az árelőnyt. Ha azonban elég körültekintőek vagyunk, nem érhet minket nagy meglepetés. Néhány tanáccsal próbálunk segíteni!

Tavalyhoz képest az év első négy hónapjában több mint kétszeresére emelkedett az importált használt járművek iránti érdeklődés hazánkban, köszönhetően a regisztrációs adó csökkenésének. A vásárlók természetesen elsősorban az ár alapján hasonlítják össze a lehetséges járműveket, így nyilván te is ezt teszed, ha ebben gondolkodsz. Nem árt azonban tudni, hogy mindössze az internetes hirdetések harmadánál tüntetik fel az eladók a regisztrációs adót a vételár mellett. Vagyis lehet, hogy a kiválasztott autó azért ennyire olcsó, mert arra még rá kell számolnunk az adót.

Márpedig ezen a téren hatalmas különbségek lehetnek, hiszen egy Euro-4 és egy Euro-5 emissziós besorolású motor között a regisztrációs adóban négyszeres az eltérés. Ráadásul könnyen előfordulhat, hogy két ugyanolyan típusú és évjáratú gépkocsi közül az egyik a szennyezőbb, a másik pedig már a tisztább motorral van felszerelve. Így például egy 3 éves, 1590 köbcentis benzines Euro-4 motorral felszerelt autónál több mint 198 ezer forintot kell fizetnünk, míg ugyanezen jármű Euro-5-ös változata kevesebb mint 50 ezer forint regisztrációs adót igényel.

Ezen kívül vannak má s rejtett költségelemek is. Ha például ki kell utaznunk a kiszemelt autóért külföldre, akkor a távolság igen drága lehet. Frankfurtot elérni Budapestről egy átlagos fogyasztású gépkocsival körülbelül 80 ezer forintba kerül. Ilyenkor pedig még az eladó is visszaélhet azzal, hogy tudja: nem akarjuk elveszíteni a vásárlásba fektetett pénzt és időt. Eltitkolhat kisebb hibákat, vagy magasabb felszereltséget adhat meg előzetesen arra számítva, hogy a helyszínen nem foglalkozunk majd az apróbb eltérésekkel, ha már egyszer ennyit utaztunk az üzlet miatt.

Mindezek mellett ha a jármű külföldön van még, akkor azt a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá. Ilyenkor mindig kötelező a műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám, melynek költségei itthon újabb közel 40 ezer forintos tételt jelentenek. Legalábbis ennyivel megússzuk, ha uniós országból hozunk be autót. Ha viszont EU-n kívül országot keresünk fel, akkor az egyedi forgalombahelyezési engedély és az eredetvizsga legalább mégegyszer ennyibe kerül.

Mielőtt külföldön használt autót veszünk, próbáljunk meg a legalaposabban tájékozódni. Az ilyen gépjárművek nagy részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Így a hazai márkaszervizeken keresztül akár pillanatok alatt tudakozódhatunk az autó előéletéről. Ha a lekérdezésbe az eladó nem egyezik bele valamilyen oknál fogva, nem szabad tovább foglalkoznunk az ajánlattal. Az előzetes lekérdezésből egyébként az is kiderülhet, ha az eladás előtt netán a tulajdonos visszatekerte volna a kilométerórát, hogy az autó vonzóbbnak tűnjön.




Fotó: FreeDigitalPhotos