Jump to content

Óvatosan, ha fapadossal utazol!

2012. 07. 30. 00:00

Egyre nagyobb teret hódítanak a diszkont légitársaságok itthon, különösen mióta csődbe ment a Malév. Bár az áraik a legtöbb esetben nagyon kedvezőek, nem ritka, hogy hosszabb késések, vagy járatkimaradások fordulnak elő. Ilyenkor viszont a fapadosokra is vonatkoznak a szabályok, ezért kártalanítási igénnyel élhetünk. Megmutatjuk mikor és hogyan!

Egy nemrég történt esetben egy magyar állampolgár, miután fapados járatát törölték, kénytelen volt egy másik város repterére utazni, ahonnan végül 20 órás késéssel sikerült hazajutnia hazánkba. A helyszínen nem kapott sem tájékoztatást, sem segítségnyújtást a vonatkozó előírások ellenére. Mindent az itthon tartózkodó családján keresztül kellett intéznie, majd amikor már hazaérve kérte költségei megtérítését, a légitársaság közölte: az étkezésért és a szállásért fizet, de a másik repülőtérre való utazásért nem, mivel oda bérelt autóval utazott a fogyasztó.

Ez jól mutatja, hogy bár mind az Európai Uniós, mind a hazai jogszabályok egyértelműek, némely légitársaság még mindig sajátos felfogásban alkalmazza azokat. Pedig nem csak járattörlés, hanem hosszabb idejű késés esetén is kötelező a cégeknek kártalanítást fizetnie. Hosszabb késésnek az számít, hogyha az előre megadott időpont helyett három, vagy több órával később érkezünk meg a célállomásra.

Ha legalább három órát késünk, törlik a járatunkat, vagy beszállásunkat visszautasítják – például mert több jegyet adtak el egy gépre, mint amennyi hely azon van -, akkor kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk.

A légitársaságnak mindezen felül gondoskodnia kell ellátásunkról, ami azt jelenti, hogy díjmentesen biztosítania kell két telefonhívást, telex vagy faxüzenetet, e-mail küldés lehetőségét, étkezést, frissítőket, valamint szállást, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak, és ennek megfelelően a szállítást a reptér és a szállás között.

Kártalanításként – a repülőút távolságától függően – 250 és 600 euró közötti összeget kaphatunk, ha kimarad a járatunk, vagy túl sokat késnénk. Ugyanakkor ha már 5 órával később érnénk a célállomásra, akkor dönthetünk úgy, hogy már nem kívánunk elutazni. Ez esetben pedig kérhetjük a jegy árának visszatérítését.

Amennyiben hiába próbálunk meg jogos kártalanításunkhoz jutni, mert a légitársaság a kérelmünket részben vagy teljesen visszautasítja, úgy a fogyasztóvédelmi szervezetek ajánlása szerint érdemes az ingyenes illetékes békéltető testülethez fordulni, mely segíthet a jogvita bíróságon kívüli rendezésében.

Fotó: FreeDigitalPhotos