Jump to content

Jótállás, garancia, szavatosság – mihez van jogod?

2012. 09. 21. 00:00

Előfordult már veled, hogy a néhány napja vásárolt tévé vagy hűtő nem sokkal azután, hogy hazavitted nem működik? Hibák és problémák a legnagyobb elővigyázatosság és körültekintés ellenére is adódhatnak. Te tudod mi ilyenkor a teendő?

Kétségbe esni semmi esetre sem kell, a jótállás, más néven a garancia, illetve a szavatosság biztosítja, hogy anyagi kár nem érhet.

Mindkét esetben ugyanazokat az igényeket lehet érvényesíteni (javítás, csere, árleszállítás, elállás a szerződéstől), a különbség a biztosított időtartamban van: míg a jótállás, vagyis garancia esetén egy éven belül meghibásodó készülék, termék esetén a vásárlónak nem kell bizonyítania azt, hogy nem tehet a meghibásodásról, addig a szavatosságnál ez az idő csak fél év. A szavatosság ugyan két évig fennáll, de az első fél év után már a vásárlónak kell bizonyítania, hogy önhibáján kívül meghibásodott az általa vásárolt termék.

Jogszabály határozza meg, hogy mely termékekre kötelező jótállást adni. Az olyan termékekre, amelyekre nem vonatkozik a jótállás, vagy már lejárt az egy év, a szavatosság érvényes.

Jótállás kötelező például a következő termékek vásárlásakor:
- hűtőszekrény
- fagyasztó
- porszívó
- varrógép
- autó
- kerékpár

és a következő termékek esetében, ha áruk meghaladja a bruttó 10 ezer forintot:
- gáztűzhely
- légkondicionáló
- mobiltelefon
- televízió
- fényképezőgép
- MP3-lejátszó
- pendrive
- számítógép
- nyomtató
- hangszer
- óra
- bútor

Ezen túl a jogszabályban nem szereplő termékekre is vállalhat az eladó jótállást.

Ha az általunk vásárolt termék meghibásodik, azt minél hamarabb vissza kell vinni az eladónak, aki köteles jegyzőkönyvet felvenni, és ennek másolatát nekünk átadni. Azért is érdemes minél rövidebb időn belül visszavinni a meghibásodott árut, mert jótállás esetén, ha a terméket a vásárlást követő három napon belül visszavisszük, az eladó köteles kicserélni, nem javasolhatja az áru javítását.

A hibás terméket miután visszavittük vagy javíttatja a kereskedő, vagy kicseréli. A javítás esetén a szavatossági/jótállási idő újrakezdődik. Vissza is kaphatod a termék árát, de csak abban az esetben, ha kiderül, hogy sem cserélni sem javítani nem lehet az árut. Az eladó nem kötelezhet arra, hogy a visszakapott pénzt az üzletükben vásárold le.

Ha gondod adódna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülettől és a Fogyasztóvédő és Érdekszövetség Alapítványtól kérhetsz tájékoztatást, segítségnyújtást.

Fotó: FreeDigitalPhotos