Jump to content

Sorban állás? Ezen kaszálnak az üzletek!

2012. 09. 26. 00:00

Sorban állni senki sem szeret, mégis számtalanszor megtesszük életünk során, és ebből különösen sok történik a boltokban. Egy amerikai felmérés szerint az ottani szupermarketek évi 5,5 milliárd dollárt kaszálnak csak azon, hogy a vásárlóknak várakozniuk kell, hogy fizethessenek.

Nem véletlenül találták ki, hogy a lifteket tükrökkel szereljék fel. Tanulmányok ugyanis kimutatták, hogy az emberek nehezen viselik a sorban állást, az egy helyben várakozást, amikor nem történik semmi. Átlagosan 36 százalékkal túl becsüljük a sorban eltöltött időt ahhoz képest, amennyi valóban eltelt ezalatt. Ehhez képest ugyanazt az időt rövidebbnek érezzük, amit például sétálással, vagy bármilyen más, akár haszontalan elfoglaltsággal töltünk, mint amikor sorban állunk. A tükrök tehát azért kellenek, hogy a liftek lassú útja alatt is elfoglalhassuk magunkat valamivel.

Ugyanez a filozófia vezérli a boltokat, hogy kisebb értékű akciós termékeket helyezzenek el a pénztárak előtt, hiszen a sorban állás unalmát mindig megpróbáljuk valamivel elütni, ez esetben pedig remek eszközt nyújt a különböző ajánlatok tanulmányozása. Nem sok olyan ember létezik valószínűleg, aki nem vett még soha olyan terméket – borotvát, rágógumit, csokit – sorban állás közben, amelyet valójában nem is tervezett megvásárolni.

A New York Times nemrég megjelent cikke szerint Amerikában a szupermarketek évente rengeteg pénzt, 5,5 milliárd dollárt keresnek csak az ilyen, sorban állás közben megvásárolt termékeken. Ennél még sokkal nagyobb összeg jön ki, ha azt nézzük, hogy az amerikaiak összesen mennyit költenek a várakozásaik alkalmával, mivel a becslések szerint ilyen esetekben durván 37 milliárd dollárt ad ki a zsebéből az Egyesült Államok lakossága egy év alatt.

Óriási szám, és arányaiban véve vélhetően Magyarországon is komoly bevétele származik a boltoknak a pénztárak mellé kirakott termékek eladásából. A várakozás, és a sorban állás unalma tehát jelentős terepet enged az úgynevezett impulzusvásárlásoknak, vagyis az olyan termékek megvételének, melyeket csak azért veszünk, mert megláttuk őket.

Az Amerikában becsült értékek pedig jól mutatják, milyen komoly terepe lehet ez a spórolásnak is. A sorban állás valószínűleg soha nem fog megszűnni a világon. De ha megértjük, mi játszódik le agyunkban várakozás közben, akkor könnyebben tudunk ellenállni az ezt kihasználó bolti cseleknek, amellyel egy évben akár több tízezer forinttal is növelhetjük megtakarításunkat.


Fotó: FreeDigitalPhotos