Az emberek többsége soha többé nem akar hitelt felvenni
Úgy tűnik, sokan okultak a hitelválságból és annak következményeiből. Amikor a saját bőrünkön, és a saját pénztárcánkon éreztük a válság hatását és azt, hogy milyen nehéz helyzeteket hozhat egy hitel, sokan megfogadták: soha többé nem akarnak hitelt felvenni.
A Gfk piackutató intézet legfrissebb felmérése szerint a hitelajánlatokat népszerűsítő televíziós hirdetések ismertsége és kedveltsége nem változott az elmúlt négy évben, ám az ilyen reklámok mozgósító hatása a válság előtti érték felére esett vissza. Ennek hátterében több ok is meghúzódik, de a legnyilvánvalóbb az a tény, hogy a 2008-ban kibontakozó gazdasági- és hitelválság negatív hatásaiból okulva a lakosság elzárkózik a hitelektől, ennek következtében pedig jelentősen csökkent a hitelfelvételi hajlandóság.
A bankok iránti bizalom kezd helyreállni
A banki szolgáltatásokat igénybe vevő lakosság aránya Közép- és Kelet-Európában 6 százalékkal nőtt, és 2011 végére elérte a 80 százalékot – derült ki a 15 kelet- és közép-európai országban végzett kutatás eredményeiből. Magyarországon a felnőtt lakosság 83 százaléka áll kapcsolatban bankokkal, ez az arány alig változott az elmúlt években. A felmérés szerint habár a pénzügyi szektor az egész régióban nehézségekkel küzd, a régió egészét tekintve enyhén pozitív piaci tendencia kezd kirajzolódni.
Dinamikus növekedés tapasztalható például a bankkártyák és az internetes banki szolgáltatások területén. 2011-ben már minden második közép- és kelet-európai lakos használt kártyát a vásárlásaihoz. Az internetes ügyintézés pedig olyan országokban is felgyorsíthatja a fejlődést, ahol a banki szolgáltatások használata a nagy földrajzi távolságok, vagy a gyengébb infrastruktúra miatt eddig elmaradt a régiós átlagtól" - olvasható a GfK közleményében.
Helyükön kezdjük kezelni a bankokat
A bankokba vetett kezdeti naiv bizalom és az „Úgysem történhet semmi rossz velünk”-gondolkodásmód időszakát lezáró gazdasági válság sokként hatott a lakosság nagy részére. A kijózanodás után úgy tűnik, a lakosság is elkezdi helyén kezelni a hitelintézeteket és azok szolgáltatásait. Hitelfelvétel helyett – aki csak teheti – pénzügyi tartalékot igyekszik felhalmozni.
Megtanultuk, hogy a pénzintézetek gyakran hasznosak, például amikor a napi vásárlásainkat vagy a számlák befizetését végezzük, de már tudjuk azt is, hogy ha felelőtlenek vagyunk, nagy bajba sodorhatnak.
Fotó: FreeDigitalPhotos