Olyat vettél, amit nem akartál? Ezért!
„Csak egy dezodorért ugrottam be a boltba, de megláttam ezt a néhány aranyos/praktikus/divatos dolgot, és megvettem mindet.” Milyen gyakran halljuk és mondunk mi magunk is hasonló mondatokat?! De miért van ez? Mi ennek az oka?
A kisebb áruk vásárlása során könnyű elcsábulni. Mivel csak néhány száz vagy ezer forintos árukról van szó, könnyen úgy érezhetjük, hogy nincs nagy tétje a vásárlásnak, különösebb akadály vagy gond nélkül megvehetjük azokat. Éppen ezt használják ki azok a marketing szakemberek, akik tudatosan építenek be a vásárlási folyamatba olyan elemeket, amelyek elősegítik a vásárlást, ezzel impulzusvásárlásra, vagyis előre nem tervezett dolgok megvételére ösztönözve minket. Ez a legtöbbször azért következik be, mert a boltban olyan hatások, ingerek érnek, amelyek eredményeként úgy döntünk, az eredetileg tervezett dolgon vagy dolgokon túl más árut is a kosarunkba teszünk.
Hogyan ösztönöznek vásárlásra?
Az árukat az eladók gyakran közelebb próbálják hozni a vásárlókhoz, meg akarják mutatni azok hasznosságát, értékeit. Például az eladásra szánt CD szól háttérzeneként, hostess-ek kínálnak meg bennünket finom ételekkel vagy ingyenes termékmintákkal. A cél, hogy kedvet kapjunk a vásárláshoz, azt éreztessék velünk, hogy az adott dologra nekünk is szükségünk van, azt meg kell szereznünk magunknak.
„Akció” vagy „leértékelés” felirattal tudatják velünk, hogy milyen jó üzletet csinálunk, ha most vásárolunk az adott termékből, gyakran még azt is feltüntetik, hogy mennyit spórolunk, ha most vásárolunk. Azt azonban érdemes időnként tudatosítanunk magunkban, hogy a legtöbbet akkor spóroljuk, ha felesleges árukért nem adunk ki pénzt.
Az eladni kívánt árukat gyakran jól látható helyen, az üzlet előterében helyezik el. Ennek oka, hogy a vásárlás kezdetén hajlamosabbak vagyunk felesleges árukat is gondolkodás nélkül a kosarunkba tenni. Ugyanígy a kasszák előtt és környékén is igyekeznek minél több árut elhelyezni, hogy a sorban állás perceit és tétlenségét kihasználva újabb áruk megvásárlására ösztönözzenek.
A bevásárlóközpontok és különösen a ruhaüzletek ennél is kifinomultabb módszereket alkalmaznak: a kellemes zene, a szakszerű megvilágítás, a kellemes hőmérséklet és a különleges illatok mind-mind vásárlásra szólítanak.
Mit tehetünk az impulzusvásárlás ellen?
A legjobb és a legbiztosabb módszer, ha előre részletesen végiggondoljuk, hogy mire van szükségünk, mit akarunk venni. Ha pedig valami ettől eltérőt látunk, alaposan, higgadtan végig kell gondolnunk, hogy valóban szükségünk van-e rá, ha hazavisszük, hol fogjuk tárolni, mire fogjuk használni. Ha megtaláljuk a funkcióját, megvásárolhatjuk a terméket, de ha nem tudunk egyértelmű válaszokat adni az előbbi kérdésekre, jobb, ha lemondunk arról.
Fotó: FreeDigitalPhotos