Ha vásárolsz, a lényeget nézd!
A fogyasztói magatartást vizsgáló tudományos kutatások sora bizonyítja, hogy vásárlási döntéseinkben igen jelentős szerepet játszik a vásárlási környezet, ez pedig sokszor homályossá teheti döntéseinket. Azok például, akik diszkontáruházakban vásárolnak, sokszor csak az olcsóság érzete miatt halmoznak fel rengeteget bizonyos termékekből.
Hasonló pszichológiai jelenség rabjávává válhatunk akkor, amikor a piacon vásárolt termékekre többet áldozunk - sokszor nem jobb minőségű termékeket kapunk a drágább termékkel, csupán a friss és egészséges életmód érzését.A csalóka érzésekkel a kereskedők nagyon is tisztában vannak: egy 1981-es Princeton-i kutatás szerint például a boltok már azzal is olcsóságérzetet tudnak teremteni, ha leárazásra utaló címkéket tesznek termékeikre, miközben az árak akár magasak is lehetnek.
A fogyasztási környezet fontosságára utal az a kutatás is, amely szerint a közvélemény által egészséges gyorséttermeknek tartott láncok fogyasztói konzekvensen alábecslik kalóriafogyasztásukat, míg az egészségtelennek kikiáltott termékek fogyasztüóinál ez éppen fordítva van.
Mi ennek az oka?
A halo-effektusnak nevezett jelenség kialakulása során egy pozitív tulajdonságot olyan erősen kötünk össze egyes személyekkel, termékekkel fvagy márkákkal, hogy az teljes mértékben átalakítja ítéletünket és elvárásainkat is. E gondolkodási csapda egyébként gyorsítja döntéseinket és felszabadít a mérlegelés terhe alul. Az e jelenséget kihasználó vállalkozók az úgynevezett "priming" magatartást követik.
Védekezhetünk ellene?
A tárgyalt jelenség nem minden esetben káros, ám olykor rossz és meggondolatlan döntésekre sarkallhat minket. Emiatt jó, ha nyitott szemmel járunk a fogyasztási cikkek világában és megpróbáljuk felszabadítani gondolkodásunkat a közkeletű általánosítások alul. Egy kis objektivitás nagymértékben kifizetődő lehet. A jelszó ismét: tudatosan.