Kínai netes cég a legnagyobbak között
Alig másfél évtized alatt az amerikai nagyokat is túlszárnyaló vállalattá nőtte ki magát a kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba Csoport, amely számos újabb területen terjeszkedik sikeresen, és a közeljövőben már nemcsak Kína, hanem a világ egyik meghatározó cégévé válhat.
Az 1999-ben egy kelet-kínai panellakásban 18 fővel megalapított Alibaba Csoport ma 25 üzletágában összesen 24 ezer embert foglalkoztat, és a világ 240 térségének és országának vásárlóit szolgálja ki. A vállalat a statisztikák szerint a tavaly szeptemberrel véget ért pénzügyi évben 4,1 milliárd dolláros forgalom mellett 485 millió dollár nyereséget ért el.
A cég internetes kereskedelmi piactere, a fogyasztókat egymással közvetlenül összekötő (C2C), 2003-ban alapított Taobao 500 milliós felhasználói körével és több mint 800 millió listázott árucikkével a kínai e-kereskedelmi piac több mint 80 százalékát tudja magáénak, honlapja a világ 14. leglátogatottabbja, napi 70 millió betöltéssel. A cégeket a fogyasztókkal összekapcsoló (B2C) platform, a 2008-ban alapított Tmall több mint 70 ezer márkát kínál felhasználóinak. A Taobao és a Tmall teljes bevétele 2012 során az 1,1 ezer milliárd jüant (40,7 ezer milliárd forint) is meghaladta, az általuk értékesített árumennyiség pedig messze túlszárnyalta a két amerikai internetes óriásáruház, az eBay és az Amazon összesített forgalmát.
Az e-kereskedelmen túllépve az Alibaba Csoport üzemelteti Kína legnagyobb elektronikus fizetési platformját, az Alipayt, amelyet már több mint 800 millióan használnak. A nagyságrendeket jól mutatja, hogy tavaly akadt olyan nap, amelynek leforgása alatt a portál több mint 105 millió fizetési tranzakciót bonyolított.
A jelenlegi trendek fennmaradását a versenytársak gyengesége és az elektronikus kereskedelmi piac növekedési potenciálja biztosítja. A McKinsey & Company nemzetközi tanácsadó cég egy tavaszi jelentésében úgy becsülte: a tavalyi 190-210 milliárd dollárról 420 milliárd, de akár 650 milliárd dollárra is nőhet az interneten zajló kereskedelmi tranzakciók értéke az évtized végére Kínában, vagyis mindössze pár éven belül az Egyesült Államokat lekörözve a kelet-ázsiai országé lesz a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca.
Forrás: MTI Eco
Fotó: Free Digtal Photos