Fáradtan többet költünk?
Az eZonomics online kérdőívének tanulságai szerint az emberek 47 százaléka fáradtan hajlamosabb elcsábulni az ajánlatoknak és több pénzt hagy ott az üzletekben.
Egy nehez munkával eltöltött nap után könnyű elcsábulni a közértben a sokféle desszert és édesség csábításának, hiszne úgy érezzük: elfáradtunk és ezt most megérdemeljük.
Az efféle pszichológiai hatások a legtöbbször akkor érnek minket, ha nincs megfelelő önkontrollunk vásárlási döntéseink kézben tartásához. A fáradtsággal egyszerűen azért függhet össze a történet, mert az önfegyelem gyakorlásában éppúgy elfáradhatunk, mint különféle testgyakorlatokban. Egy kimerült ember valóban többet költhet extra árucikkekre.
A pszichológusok az "ego kimerülésének" nevezik. Egyes kutatások tesztelték is a jelenséget azzal, hogy a résztvevőknek különféle termékek árát kellett megtippelnie, és azok megvásárlása során gyakorolniuk az önfegyelem mértékét. Az a csoport, amely esetében a szellemi feladatokat megelőzta az önfegyelmi próba, lényegesen kevesebbet költött volna, mint a feladatok teljesítése után döntő társaik.
Néha nem árt fáradtan megengednünk magunknak ezt-azt, de a mindennapok során jobban tesszük, ha például bevesárlólista segítségével igyekszünk rendszert teremteni vásárlásainkban.
Forrás: Ezonomics
Fotó: Free Digital Photos