Jump to content

Fáradtan többet költünk?

2013. 05. 30. 00:00

Az eZonomics online kérdőívének tanulságai szerint az emberek 47 százaléka fáradtan hajlamosabb elcsábulni az ajánlatoknak és több pénzt hagy ott az üzletekben.

Egy nehez munkával eltöltött nap után könnyű elcsábulni a közértben a sokféle desszert és édesség csábításának, hiszne úgy érezzük: elfáradtunk és ezt most megérdemeljük.

Az efféle pszichológiai hatások a legtöbbször akkor érnek minket, ha nincs megfelelő önkontrollunk vásárlási döntéseink kézben tartásához. A fáradtsággal egyszerűen azért függhet össze a történet, mert az önfegyelem gyakorlásában éppúgy elfáradhatunk, mint különféle testgyakorlatokban. Egy kimerült ember valóban többet költhet extra árucikkekre.

A pszichológusok az "ego kimerülésének" nevezik. Egyes kutatások tesztelték is a jelenséget azzal, hogy a résztvevőknek különféle termékek árát kellett megtippelnie, és azok megvásárlása során gyakorolniuk az önfegyelem mértékét. Az a csoport, amely esetében a szellemi feladatokat megelőzta az önfegyelmi próba, lényegesen kevesebbet költött volna, mint a feladatok teljesítése után döntő társaik.

Néha nem árt fáradtan megengednünk magunknak ezt-azt, de a mindennapok során jobban tesszük, ha például bevesárlólista segítségével igyekszünk rendszert teremteni vásárlásainkban.

Forrás: Ezonomics

Fotó: Free Digital Photos