Jump to content

5 árazási trükk, amire figyelned kell

2014. 03. 21. 00:00

Melyik a jobb üzlet: két termék áráért hármat venni, vagy az áru 70 százalékáért megvenni valamit? Ne ijedj meg, nem a matematikai készségeidet szeretnénk tesztelni, csak arra szeretnénk felhívni a figyelmedet, hogy mennyire különbözőek és csalafinták lehetnek a boltok akciói. Főleg a leárazások időszakában kell figyelned!

A „kettőt fizet, hármat vihet" akciókat komplex vagy nem lineáris árazásnak is szokás nevezni. Ez az árazási módszer főként azok számára ideális, akik egyébként is két darabot szeretnének valamiből venni, és elégedettek, ha egy harmadikat ajándékba kapnak. Azok számára viszont, akik csak egy terméket szeretnének venni, fejtőrést okozhat, hogy belemenjenek-e az üzletbe. Ennek ellenére a szakemberek vizsgálatai szerint ez az árazási módszer okozza a legkevesebb problémát a vásárlóknak.

Előfordulhat, hogy a leárazással csak látszólag csökken valaminek az ára. Ezt referenciaárazásnak nevezik a szakemberek. Ebben az esetben valójában nem árazzák le a termék árát, csak az eredeti, kiinduló árat emelik meg a jelenlegi árhoz képest a címkéken. Így a vásárlónak úgy tűnik, mintha leárazva venné meg a terméket, a valóság azonban az, hogy a teljes árat fizeti ki érte. Hogy ezt kivédd, érdemes időről időre ellátogatnod azokba a boltokba, amelyekben vásárolni szoktál, és esetleg az interneten is feltérképezheted a terméknek az átlagos árát, hogy ne vezessenek félre az árcímkék.

A harmadik módszer a „beetetés". A hirdetésekben, újságokban, plakátokon nagyon hívogató ajánlatnak tűnik a valóban kedvezményes áron ígért termék, ám később kiderül, hogy csak korlátozott mennyiségben kapható az üzletben. Ezen módszer hatékonysága kérdéses: ha a vásárló úgy érzi, hogy hiába kereste fel a boltot, csalódott lehet, emiatt pedig később elkerüli majd az üzletet.

A korlátozott ideig tartó ajánlatok lényege, hogy az eladó nem garantálja, hogy az adott terméket akkor is kedvező áron vehetjük meg, ha később térünk vissza érte. Ez a nyomásgyakorlás és sürgetés vásárlásra ösztönözhet, de akár ellentétes eredményt is okozhat: a vásárló nem biztos, hogy visszatér az üzletbe, ha úgy gondolja, hogy ott már csak magas áron vásárolhat.

Előfordulhat az is, hogy az árat több részösszegben tüntetik fel. Így az egyes tételek alacsonyabbak ugyan, és mire összeadjuk a részösszegeket, talán nem tűnik fel annyira a magas végösszeg. Ez azonban a kutatások eredményei szerint csak nagyon ritkán bizonyul hatásos technikának.


Fotó: FreeDigitalPhotos