Túl gazdag vagy a sorban álláshoz?
Számos dolgot lehet pénzért vásárolni, de a türelmet nem - állítja egy nemrég készült felmérés eredménye. Az eredmények szerint annál kevésbé hajlandó valaki sorban állni, minél kevésbé érdekli, mennyibe kerül, amit vesz.
Pénz vs. türelem
A kutatás szerint a vásárlók várakozásra való hajlandósága fordítottan arányosan változik az árérzékenységgel. Más szóval ez azt jelenti, hogy minél kevésbé érdekel valakit, mennyit fizet egy áruért, annál kevésbé hajlandó sorban állni. Ennek a megállapításnak komoly következményei vannak az árazásban. Vegyünk példának egy üzletet, ahol az egyik termékük árát csökkentik azért, hogy minél több vásárlót csábítsanak oda. Ám ha túlzásba viszik, és túl sok lesz a vásárló, azzal a nagyobb értékű áruk vásárlóit elijeszthetik.
Magasabb árért magasabb szintű szolgáltatás
A kutatás eredménye további marketingmódszerek alkalmazására is ösztönözhet. Érdemes például megpróbálni napszakonként változó árak bevezetését. Egy étterem vagy bisztró például magasabb árat kérhet a forgalmas időszakokban, az az előtti és utáni időszakban pedig alacsonyabb árakkal vonzhat be további vendégeket. Ezzel a módszerrel duplán jól jár: egyfelől megfelelő feltéteket biztosíthat a módosabb vendégeinek, akik egyébként lehet, hogy elkerülnék az éttermet a zsúfoltság miatt. Másfelől a kisebb pénzű vásárlókról, és a nagy forgalomról sem kell lemondania, őket az alacsonyabb árakkal és a kedvezményekkel csábíthatják be a kevésbé forgalmas időszakokban.
Elrettentő a sorban állás
A kutatás másik fontos megállapítása, hogy a vásárlók elsődlegesen a sor hosszát nézik, és jóval kevésbé fontos a számukra, hogy mennyire gyorsan haladnak a sorban állók. A kutatók megállapítása szerint a sorban állók számának mérsékelt növekedése legalább annyira káros, mint egy 5 százalékos áremelés. A felmérés eredményeiből látszódik, hogy mennyire fontos kérdés a vásárlók várakoztatásának elkerülése. Nem véletlen, hogy az élelmiszerboltok a lehető legtöbb pénztárat próbálják meg kialakítani, mert ezzel egy-egy sorra csak viszonylag kevés ember jut, vagyis az újonnan érkező vásárlók nem rettennek el a sorok méretétől.
Fotó: FreeDigitalPhotos