Megtévesztő reklám miatt bírságolt a GVH
Megtévesztő reklámokat tett közzé a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Euro Telemarketing s.r.o a Terramagon +7 mágnesterápiás készülékével kapcsolatban; a jogsértés elkövetéséért 70 millió forint bírságot szabott ki a versenyhatóság - közölte a GVH az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint az Euro Telemarketing s.r.o a múlt év januárjától a Terramagon +7 mágnesterápiás készülékét egy kommunikációs kampány keretében reklámozta, több szempontból is jogsértő módon.
A GVH megállapította, hogy a készüléket a cég orvostechnikai eszközként forgalmazta és reklámozta az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatalnak a forgalmazás felfüggesztésére vonatkozó döntése és tájékoztatása ellenére. Emellett a készüléknek gyógyhatást tulajdonított, azonban állítását nem tudta megfelelően igazolni.
Továbbá a készülék egészségre gyakorolt hatása tekintetében valótlan állításokat tett közzé; valamint a +7 mágnesterápiás készülékkel kapcsolatban valótlanul állította, hogy használatával a szervezet belső egyensúlya helyreáll, segít a fáradtság legyőzésében, balesetmegelőző hatása van, a sportteljesítmény fokozására alkalmas.
A GVH azt is megállapította, hogy a cég a készüléket "a készlet erejéig" kedvezményes áron elérhetőként hirdette, megjelölve a termék 289 ezer forintos, nem kedvezményes vételárát is, anélkül, hogy ezt a magasabb árat a termék értékesítése során valaha alkalmazta volna.
A GVH a bírság kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott, valamint a készülék bizalmi jellegű termék. Megállapították azt is, hogy a megcélzott fogyasztói kör egy jelentős része - az egészségügyi problémákkal küzdő, és ebből adódóan a hasonló magatartásokra érzékeny, döntési folyamatukban sérülékenyebb fogyasztó - fokozottan kiszolgáltatott; emellett a termék fogyasztói ára rendkívül magas, így a termék megvásárlása jelentős beruházásnak tekinthető.
A GVH-nál hangsúlyozzák azt is, hogy az orvostechnikai eszközök gyártása, forgalmazása és reklámozása szigorú szabályrendszer szerint végezhető annak érdekében, hogy a nyilvántartásba vétellel ellenőrizhető legyen a termék előállítása, értékesítése és népszerűsítése.
Felhívják a figyelmet arra is, hogy az orvostechnikai eszközök forgalmazásának megkezdése a gyártó által elvégzett megfelelőség-értékelési eljárás eredményeként felhelyezett CE jelöléssel lehetséges. A gyógyhatás, illetve egészségre vonatkozó hatás-állítások esetében tudományos megalapozottságot, megfelelő klinikai értékelést vár el a GVH, az értékelésnek tartalmaznia kell azt, hogy milyen indikációra és milyen teljesítőképességgel vizsgálta a vállalkozás az eszközt - tartalmazza a tájékoztató.
Fotó: FreeDigitalPhotos