Jump to content

Drágulhatnak az autók

2015. 01. 29. 00:00

A gyenge forint miatt már több autómárka emelte árait, és további drágulás is elképzelhető. A használt autók eladásában megjelenhetnek „kreatív megoldások" - számolt be a Napi Gazdaság Online.

A gyenge forint miatt várhatóan a behozott használt – vagyis az alacsonyabb árkategóriába tartozó – autók is drágulnak, bár a néhány százezer forintos autók esetében nem olyan vészes a néhány százalékos áremelkedés, mint egy ötmillió forintos új járműnél – mondta a Napi Gazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Tavaly 97 ezer használt autó került piacra, lényegesen több, mint az előző években (2013-ban 71 ezer, 2012-ben pedig 53 ezer). Az utóbbi években a személyautók átlagos életkora tízről 13 év fölé emelkedett.

A használt autók importjának sem tesz jót a forintgyengülés, hiszen az árak emelkednek, de további probléma, hogy ez a „kreatív megoldások" szaporodásához vezet – mondta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Vannak, akik az áfa megfizetése nélkül, nem vállalkozás keretében hozzák be a sérült, sok esetben visszatekert kilométerórájú autókat. A használtautó-importot most is ez a jelenség uralja, de ha a gyenge forint miatt drágulnának a régi járművek, tovább növekedne az így behozott autók száma. A piac egészséges szerkezete miatt és környezetvédelmi, biztonsági szempontból is a 4–8 éves használt autók behozatala lenne kívánatos, ezzel szemben zömében 12–20 éves járművek érkeznek az országba, mert Nyugat-Európában ezeket le kell selejtezni, így olcsón beszerezhetők.

Az új járművek eladására is hatással lehet a gyenge forint, természetesen csak abban az esetben, ha ez tartós marad – emelte ki Erdélyi Péter. Az MGE az év közepén vizsgálja felül idei prognózisát, amely szerint 2015-ben 75 ezer új autó eladásával számolnak − ez 15 százalékos növekedés a 2014-es eladásokhoz képest. Tavaly, húszszázalékos növekedésnek köszönhetően, összesen 67 476 új személygépkocsit adtak el, ebből 13 százalékot képviselt az uniós szabályokkal nem ellentétes reexport.

Az elnöktől azt is megtudtuk, hogy év végén, illetve idén év elején sok márkánál, sok modellnél árat emeltek, ennek mértéke fél és akár öt százalék között is lehetett, és volt olyan modell is, amelynél már kétszer korrigálták az árakat. Az importőrök 303-305 forintos idei euróárfolyammal számoltak, és miután ez elmozdulni látszott, a kereskedők árat emeltek. Gablini szerint amennyiben az euró tartósan 310 forint fölött lesz, további áremelés várható.

Fotó: FreeDigitalPhotos