Jump to content

Még várja az engedélyt a Sólyom Airways

2015. 07. 06. 00:00

Lassan két éve annak, hogy a Sólyom Hungarian Airways Kft. első gépe leszállt, rövid idő után pedig elszállt Budapestről, de jogilag még mindig folyamatban van a társaság tevékenységének engedélyeztetése a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH). Repülése továbbra sem engedélyezhető – közölte a Világgazdasággal a hatóság. Mindeközben a cég működik, termeli a veszteséget.

Untitled Document

A Sólyom Hungarian Airways Kft. 2013 augusztusának közepén mutatta be Álmos vezérre keresztelt gépét a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a gép néhány órás tartózkodás után elrepült Budapestről, s azóta sem tért vissza.

A cég vezetői ugyan azt ígérték, hogy néhány hónapon belül már menetrendszerűen működnek, mindez máig sem történt meg, a tevékenység engedélyeztetése még mindig tart. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala 2014. október 28-án bocsátotta ki a Sólyom Hungarian Airways AOC-jét, azaz légijármű-üzembentartási engedélyét. A legnagyobb késedelmet az okozta az engedélyezési eljárásban, hogy a korábban Ferihegyen is bemutatózó Boeing–737-500-as kézikönyvének beszerezése a Boeingtól – ami feltétele az AOC kiadásának – mintegy hét hónapig tartott.

Ennek a repülőgépnek azonban 2014. október 28-án lejárt a légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványa, így a Sólyom Hungarian Airways 2014. október 28-án előterjesztett kérelmére a Légügyi Hivatal az AOC-t nyomban fel is függesztette, mert az AOC feltétele, hogy a társaság rendelkezzen legalább egy érvényes légialkalmassági bizonyítvánnyal bíró légi járművel.

A Sólyom Hungarian Airways az elmúlt hónapokban az AOC kiadásához szükséges minden személyi, tárgyi és valamennyi nemzeti és közösségi jogszabályi feltétel fennállását igazolta a hivatalnak, és igyekszik ezt fenntartani addig, amíg újra légialkalmas repülőgépet tud üzembe helyezni – közölte lapunkkal az NKH. A hatóság azt is hozzátette: ha a Sólyom igazolja az általa bérelt Boeing–737-500-as légialkalmasságát, vagy igazolja akár egy másik légialkalmas légi jármű rendelkezésre állását, és a gép átmegy az ilyenkor szokásos hatósági auditon, az AOC újra aktív státusba helyezhető.

A Sólyom Hungarian Airways viszont még nem véglegesítette üzleti tervét – amely függ a használni kívánt repülőgép(ek) típusától és számától is –, így nem tudta még maradéktalanul teljesíteni az OL kiadásának feltételeit, és AOC engedélye még fel van függesztve, ezért indulása továbbra sem engedélyezhető – közölte az NKH.

A hatályos cégbírósági adatok szerint a társaság „rendben működik”, bár 2013 októberében végrehajtást rendelt el ellene a NAV Dél-budapesti Adóigazgatósága. A cég beszámolója szerint székhelye továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálján található, bár információink szerint ott már nem lehet fellelni a céget. Tulajdonosa pedig a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holdig Kft., amely pedig négy magánszemély birtokában van.

Fotó: FreeDigitalPhotos