Jump to content

Dübörög a használtautó-import

2015. 07. 10. 00:00

Továbbra is töretlen az érdeklődés a használt autók iránt, sőt az idei eladások várhatóan jóval meghaladják a tavalyi szintet. Többségük nem a legális csatornákon kerül a vevőkhöz. A behozatal mellett a használt személyautók értékesítése is rekordszintet ért el.

Miközben a DataHouse nemrég nyilvánosságra hozott adatai szerint idén az első fél évben 12,1 százalékkal több, 37 ezer új autót értékesítettek Magyarországon, mint egy évvel korábban, változatlanul özönlenek a használt autók a magyar piacra. Az időarányos értékesítések alapján elképzelhető, hogy idén a tavalyi százezer után 130-140 ezer használt autó érkezik Magyarországra – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ez pedig már csaknem a duplája a várható újautó-eladásoknak, hisz a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) épp a napokban közölte, hogy az idei évre fenntartja prognózisát, ami 75 ezer személyautó eladásával számol. Az MGE is sajnálatosnak tartja, hogy az új autók importjának volumenét jelentősen meghaladja a használt személyautók behozatala, amelyeknek az átlagos életkora meghaladja a 11 évet. A használt autók iránti egyre növekvő keresletet jól jelzi, hogy az utóbbi időben újra gombamód elszaporodtak az ideiglenesen kialakított (murvás) árusítóhelyek. Az adóelkerülések és a különféle trükkök miatt kedvező árú autók értékesítése nagyon jövedelmezőnek tűnik. – A szakma nem a használtautó-import ellen van – emelte ki Gablini –, annál is inkább, mert egyes szegmensekben hiány van a használt autókból. A piac egészséges szerkezete miatt és környezetvédelmi, biztonsági szempontból is a 4–8 éves használt autók behozatala lenne kívánatos, ezzel szemben zömében 15–17 éves járművek érkeznek az országba, mert Nyugat-Európában ezeket le kell selejtezni, így olcsón beszerezhetők. Tehát az olyan használt autók kerülnek ilyen módon a magyar piacra, amelyeket Németországba vagy Romániába már évek óta nem lehet bevinni. Ezekben az országokban egy környezetvédelmi besorolás tiltja ki az utakról a környezetszennyező, balesetveszélyes, „roncs”-autókat. Ami tehát már máshol nem kell, azt hozzák hozzánk, illetve például Moldávia, Bulgária fogadja még be az ilyenfajta járműveket – mondta Gablini, aki azt is hozzátette: – Mi engedékenyek vagyunk. Ezek az idős autók tehát itt maradnak a nyakunkon, később pedig az adófizetők pénzén meg kell semmisíteni ezeket a járműveket. A jelenség megállításának érdekében a kormánynak, amelynek egyik szlogenje épp a környezetvédelmez kapcsolódik, meg kellene húznia egy határt, amely fölött nem lehetne behozni az ósdi, roncs járműveket – emelte ki az el elnök. Fotó: FreeDigitalPhotos