Ennyi volt a SZÉP-kártya és az Erzsébet-utalvány?
Nem egyeztethetők össze az európai uniós joggal a SZÉP-kártyarendszer és az Erzsébet étkezési utalvány rendszerének egyes elemei - döntött az EU Bírósága.
Az EU Bírósága úgy döntött: a magyar cafeteriarendszer több eleme sérti az uniós jogot. A magyar cafeteriaszabályok akadályozzák a letelepedés szabadságát és a szolgáltatásnyújtás szabadságát, valamint hátrányosan megkülönböztetik más uniós tagállamok cégeit - mondta ki a bíróság. A kérdés az volt: indokoltan korlátozta-e a magyar kormány a letelepedés és a vállalkozás szabadságát, amikor 2012 elején átalakította az adókedvezményeket.
Az előzetes főtanácsnoki vélemény szerint (az előzetes vélemény nem kötelező jellegű a bíróságra nézve, általában az ítélet nem sokban szokott különbözni tőle) a kabinet az Erzsébet-utalványok monopolizálásával megsértette az uniós jogot, hiszen indokolatlanul juttatta előnyhöz az ezeket forgalmazó állami társaságot. A kormányzatnak azt az érvét, hogy minderre a szociális üdültetés rendszerének kialakítása és finanszírozása miatt volt szükség, Yves Bot főtanácsnok azzal hárította el, hogy egyrészt elválik az utalványforgalmazás (mint gazdasági tevékenység) az ebből származó haszon felhasználásától. Másrészt szerinte Magyarországnak bizonyítania kellene, hogy a szociális ellátórendszert súlyos kár érné, ha nem így finanszíroznák.
Ez alapján valószínűleg vissza kell majd engedni a kedvezményes étkezési jegyek piacára az onnan 2012-ben tulajdonképpen kiebrudalt francia cégeket, miközben az sem elképzelhetetlen, hogy ezek még kártérítést is követelhetnek majd.
A SZÉP-kártya esetében az előzetes vélemény értelmében kisebb változásokra lesz szükség, a rendszer tulajdonképpen a mai formájában élhet tovább. (Módosítás lehet, hogy – a vélemény alapján – meg kell majd engedni, hogy ne csak helyi pénzintézetek, de fióktelepek is részesei lehessenek a rendszernek, és nem szabad előírni, hogy csak részvénytársaságok forgalmazhassák a kártyát – mindez azonban csak jogi formaságnak tűnik.) Egyetlen valós korlátot kell eltörölni: nem lehet előírni, hogy a kibocsátónak minden nagyvárosban legyen ügyfélszolgálati irodája (így a kisebb bankok is eséllyel indulhatnának), miközben az igazán nagy belépési korlát fennmaradhat: továbbra is elő lehet írni, hogy a kibocsátóknak legalább ötéves együttműködése kell legyen egy önkéntes pénztárral. Vagyis: új szereplők továbbra sem léphetnek be azonnal a piacra.