Lefoglalta, kifizette, de nem tud elutazni? Mit lehet tenni?
Közeleg a turisztikai főszezon, s aki jó áron szeretne utazni, az már most nézegeti a lehetőségeket az előfoglaláshoz. Ám nagyon körültekintőnek kell lenni, ha nem akarunk pórul járni, hiszen például az online repülőjegy vásárlásánál nincs 14 napos indokolás nélküli elállásra mód.
Meggondolhatja-e magát a fogyasztó, ha online vett repülőjegyet? Visszafizetik-e annak árát, ha mégsem tud elutazni? Bármi közbejön, lemondhatja-e az utat extra költségek nélkül? Mit lehet tenni, ha kifizették a plusz helyfoglalás-szolgáltatást, mégsem ülhettek ott, ahova kérték? – záporoznak a kérdések a Budapesti Békéltető Testülethez.
Az egyik esetben a fogyasztó egy utazási irodán keresztül foglalta le a repülőjegyét és mivel utastársával együtt kívánt utazni, ezért a repülőgépen az oda- és vissza úton is egymás melletti ülőhelyet kért az irodától. Az utazási irodának extra díjként kifizetett cserébe nyolcvan eurót, de mégsem oda kapta a jegyet, ahova kérte. Az utazási iroda a békéltető testületi eljárásban azzal védekezett, hogy a légitársaság helyfoglalási számítógépes rendszere nem működött. Ennek ellenére is fennáll az utazási iroda felelőssége a szerződésszerű teljesítés érdekében – tájékoztatta a Profit7.hu-t a Budapesti Békéltető Testület (BBT). Közölték, ha a légitársaság hibázik, akkor az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért, illetve a személyiségi jogsértésért járó sérelemdíjért.
Repülőjegy-vásárlás interneten
A BBT-hez érkezett másik esetben a panaszos interneten rendelt meg egy repülőjegyet egy közvetítő irodán keresztül, de a jegyek vételárának megfizetését követően kiderült, hogy munkahelyi okokból mégsem tud elutazni. A fogyasztó felvette a kapcsolatot az irodával, ahol próbálta a jegyét átfoglalni vagy módosítani. Azonban a módosításra már nem kerülhetett sor, mert az iroda szerződési feltételei szerint arra már az indulási időpontot megelőző 15 napon belül nem volt lehetőség. A fogyasztó ekkor olvasta el az iroda által a szerződéskötéskor átadott szerződési feltételek tényleges tartalmát.
A testület felhívta a figyelmet arra, a különböző légitársaságoknál általában eltérő feltételek, illetve extra díjak megfizetése ellenében lehetséges csak az adott megrendelt és kifizetett repülőjegy lemondása vagy módosítása. Illetve vannak olyan típusú repülőjegyek, melyeket nem lehet törölni, hanem csak módosítani. Azaz ilyenkor nincs olyan, 14 napos indokolás nélküli elállási jog, amelyet a légitársaságnak kötelezően biztosítani kell, és ami korlátlanul lehetővé teszi a lemondás lehetőségét online vásárlás esetén. A vonatkozó rendelet értelmében ugyanis ilyen szempontból a légi személyszállítási szerződések kivételnek minősülnek. Az tehát, hogy az utas meggondolhatja-e magát később vagy sem, a légifuvarozó saját döntése és annak általános szerződési feltételeiben található meg.
Az utazási irodán keresztül megrendelt jegyeknél az utazási irodák felelőssége abban áll – fejtette ki a BBT –, hogy a fogyasztót megfelelően tájékoztassák azzal kapcsolatban: milyen feltételek mellett lehet az adott légitársaságnál megvásárolt repülőjegyet átfoglalni vagy módosítani. Ugyanis a törvény szerint az általános szerződési feltétel akkor válik csak a szerződés részévé, ha jelen esetben az utazási iroda lehetővé teszi, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje vagy azt kifejezetten elfogadta.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
Szerződéskötés előtt gondosan olvassák el az utazási iroda által a megrendeléskor rendelkezésükre bocsájtott szerződési feltételeket, azaz "nagyítóval olvassák el az apróbetűs részeket is". Ha nem kapnak egyértelmű írásos tájékoztatást, akkor akár telefonon vagy e-mailen kérdezzenek a feltételekről és mentsék le a kapott válaszokat a későbbi bizonyíthatóság érdekében. Az interneten is tájékozódjanak az adott légitársaság szerződéses feltételeiről. Vegyék figyelembe a repülőjegy internetes megvásárlásánál, hogy arra nem vonatkozik a 14 napos korlátlan meggondolási lehetőség, azaz a 14 napos indokolás nélküli elállási jog. A légitársaság megteheti azt, hogy biztosítja mégis a lemondás lehetőségét, de ahhoz külön feltételeket szabhat és adott esetben azt díjhoz vagy például iratok – például halotti anyakönyvi kivonat, kórházi zárójelentés, rendőrségi feljelentés – beküldéséhez kötheti.