Hogy állunk az elektromos autóhasználattal?
A következő három évben alaposan átalakul majd az ország járműállományának összetétele, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előrejelzése szerint 2020-ig legalább 24 ezer sűrített földgázzal működő személyautó közlekedik majd az utakon - ezekből két évvel ezelőtt még alig 2 ezer darabbal találkozhattunk. Ráadásul ez itt nem áll meg, 2025-re már 187, 230-ra pedig 284 ezer ilyen autóval számolnak.
A tisztán elektromos autók terjedése egy kicsit lassabban terjedhet - ennek főleg az ilyen járművek ára lehet a visszafogó tényező. Az évtized végére 21 ezer elektromos autóval számol a minisztérium, 2025-re ez 81, 2030-ra pedig 182 ezerre nőhet. Tavalyelőtt még 300 ilyen kocsi járt a magyar utakon. Az új módszerek terjedésével természetesen az infrastruktúra is változik, az NFM 2020-ra 62 CNG kútat és 2100 áramtöltő pontot szeretne országszerte üzembe helyezni.
Mikor jöhet el a megfizethető, könnyen és gyorsan tölthető autók ideje?
Az okosautók piaca robbanás előtt áll, a világ legnagyobb technológiai kiállításán, a CES-en több ilyen járművet is bemutattak. Előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók közel harmada lesz teljesen elektromos.
Ehhez már meg is tették az első lépéseket a világ nagyvárosai, London, Párizs és Mexikóváros teljesen száműzné a benzint és a dízelt a kutakról, Kínában kvótát vezetnének be az elektromos járművekre, Norvégiában pedig 2025-től szó szerint betiltanák a belsőégésű motoros kocsik használatát.
Mi a helyzet itthon?
2016-ban az elektromos hajtású autók vásárlását támogatta a kormány, 2 milliárd forintot biztosított elektromos hajtású személyautók és kishaszon-gépjárművek beszerzéséhez. A tervek szerint idén is szeretné folytatni ezt a programot, egy 2016-os közlemény szerint 2017j-ben 3 milliárd forintra nőhet a keret.
A vásárlók lehetnek természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek.
2016-ban az első támogatott autót egy debreceni vállalkozás kapta, amivel a régiót környezetbarát módon és olcsón körbe tudja járni.
Milyen autók férnek bele a támogatásba?
Ha csak az elektromos autókat nézzük, már most is egészen sok autótípus beleférne a kormány támogatási tervébe. Mivel a felső korlát 15 millió forint, a ma kapható Teslákra nem vonatkozik a kormány támogatása, de a bruttó indulóárak alapján például (a teljesség igénye nélkül!) a Citroen C-Zero (~8,5 millió forint), a Nissan Leaf (~9 millió forint), a Kia Soul (~10 millió forint), a VW e-up (~8,3 millió forint) vagy a BMW i3 (~11,9 millió forint) belefér a kormány programjába.