Még mindig kevés fogyasztó ismeri a jogait
CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó indexe szerint 2017 első negyedévében javult a fogyasztóvédelmi tájékozottság, erősödött a fogyasztói tudatosság ugyanakkor csökkent a fogyasztói bizalom.
A Fogyasztóvédelmi Indexet a CP Contact és a Nielsen immár több mint egy éve zajló közös kutatása teremtette meg. Célja, hogy negyedévente mutassa főbb területeken az aktuális fogyasztói bizalmat, reklamációs számarányokat, valamint a fogyasztói ismeretszintet.
„Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy nem csak a vásárlók, hanem a kereskedők tudásszintje is rendkívül alacsony. Mind a kereskedelmi szervezetek, mind a kormány részéről fontos lenne erőforrásokat szánni arra, hogy a vásárlók megfelelően élhessenek az uniós szinten biztosított jogaikkal” – vázolta fel Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.
A jelentés szerint 2017 első negyedévében a fogyasztók 15 százaléka élt panasszal valamilyen termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Az emelkedés oka, hogy a felmérések szerint a fogyasztók az adventi időben vásárolt termékeket február-március környékén viszik vissza különböző hibák, problémák miatt. A januári 12 százalékos arány márciusra egészen 19 százalékig emelkedett.
Az élelmiszerekre volt a legtöbb panasz, de ruházati termékekkel - ezen belül is kiemelten a cipőkkel - kapcsolatos reklamációk is érkeztek szép számmal.
A fogyasztói tájékozottság mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2017 első negyedévében 6,3 százalék volt, ami jóval meghaladja az előző negyedévben mért 4,3 százalékos értéket.
A bizalmatlan vásárlók aránya 2017 első negyedévében 51,7 százalék volt, ami mérsékelt növekedést jelent az előző negyedévhez (51 százalék) képest – olvasható a CP Contact közleményében.