Jump to content

Szép-kártyával csábítanak, de megtévesztik az ügyfeleket

2018. 08. 21. 16:18

Számos cég – utazási iroda, étterem, szolgáltatók – hirdeti az internetes oldalán, hogy fizetségként elfogad Szép-kártyát. Ugyanakkor sok helyütt az is kiderül, hogy ilyen vagy olyan ok miatt mégsem lehet ezzel a béren kívüli juttatáselemmel fizetni. Annak jártunk utána, mit tehet ilyen esetben az ügyfél.

Az egyik panaszos arról számolt be, hogy egy olyan utazási iroda internetes oldalán foglalták le az útjukat, amely a honlapján több helyen is feltüntette: lehet az útért, a helyszínen pedig az étkezésért és a fakultatív programokért Szép-kártyával fizetni. A panaszos néhány nappal az indulás előtt beszélt az irodával, s ekkor derült csak ki, hogy mégsem lehet Szép-kártyával fizetni. Az utazási iroda azzal érvelt, hogy azért nem lehet még Szép-kártyával fizetni, mert közte és a kártyaszolgáltató között folyamatban van a szerződéskötés. A panaszos az út előlegét már kifizette, ezért nem mert elállni az utazástól, amit cafeteria helyett készpénzben volt kénytelen kifizetni.

Egy másik panaszos pedig egy olyan étteremben foglalt le helyet, amely a Szép-kártya szolgáltatóval szerződésben állt, ám mégsem tudott azzal fizetni a helyszínen, mert a pincér azt közölte vele: nem működik a terminál”. Ez viszont sem az internetes oldalon, sem a helyszínen kitett táblán nem szerepelt.

Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szóvivője a hirado.hu-nak azt mondta: az utazási iroda eljárása kimeríti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát, mert megtéveszti a fogyasztókat azzal, hogy az utazási iroda oldalán kint van annak a Szép-kártya szolgáltatónak a logoja, amellyel végül is nem lehet fizetni.

Hova fordulhatunk panaszunkkal?

A szakember úgy fogalmazott: ilyen esetben bejelentést kell tenni a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, illetve, a a vállalkozás országszerte, de minimum három megyére kiterjedően hirdeti szolgáltatásait, akkor pedig a Gazdasági Versenyhivatalhoz. Az ügyfél ugyanis annak tudatában foglalta le az utat és a szolgáltatásokat, hogy majd tud Szép-kártyával fizetni. Illetve, ha tisztában van azzal az utazni vágyó, hogy ennél a társaságnál mégsem fogadják el ezt a cafeteriaelemet, akkor más irodánál foglalja le az utazását, s máshol költi el ezt a pénzét.

Kispál Edit elmondta, ha az ügyfél átutalta a az út teljes költségének például a harminc százalékát, és amiatt döntöt úgy, hogy nem azzal az irodával utazik, amely nem fogadja el – hirdetésével ennelntétben – a Szép-kártyát, akkor ez az összeg visszajár, hiszen a szolgáltató megtévesztette. Ez pedig – fejtette ki – hibás teljesítésnek tekinthető, ami azt jelenti, hogy ha emiatt áll el az ügyfél az utazástól, akkor ez az összeg visszajár neki.

A szóvivő szerint ettől függetlenül még nagyobb kárai is lehetnek a meggtévesztett ügyfélnek. Ebben az esetben ugyanis nem azért áll el az ügyfél a szerződéstől, mert máshol jobb ajánlatot kapott, hanem azért, mert a cég nem tud szerződésszerűen teljesíteni.Márpedig a honlapon lévő tájékoztatás a szerződés része.

Kispál Edit szerint akkor járt volna el a cég helyesen, ha addig, amíg a szerződés közte és a kártyaszolgáltató között véglegessé nem válik, nem is teszi fel azt a logót a honlapjára. Ha mégis megteszi, akkor pedig jól látható helyre ki kell írnik, hogy ez a szolgáltatás jelenleg még nem elérhető, a Szép-kártya szolgáltóval a szerződéskötés folyamatban van.

Nehezebb a kárt megtéríttetni, ha például az ügyfél arra a helyre, adott időpontra vett például egy koncertjegyet, de az utazási iroda megtévesztő magatartása miatt nem tud eljutni a rendezvényre. Illetve az sem egyszerű este, ha az ügyfél nagyobb összeget fizetett be az őt megtévesztő céghez, ám a fennmaradó összegből már nem tud más céghez befizetni egy nyaralásra, ami emiatt elmarad. Kispál Edit közölte, a jog ismeri erre az esetre is a sérelemdíj fogalmát, de ezeket nehéz bizonyítani, és kizárólag bírósági peres eljárás útján érvényesíthető.

Kártérítés is járhat

Ha viszont egy hatóság megállapítja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot – mondta , az még nem jár automatikusan kártérítéssel. A panaszos a jogait a fogyasztóvédelmi hatóságnál, a Gazdasági Versenyhivatalnál, illetve a békéltető testületeken keresztül érvényesítheti, ezek az eljárások bejelentésre indulnak, és ingyenesek. Bejelentés alapján pedig a hatóságok elrendelhetnek egy átfogó célvizsgálatot is az ilyen tevékenységet folytató vállalkozások ellenőrzésére.

Valószínűsíthető, hogy jövőre még több szolgáltató teszi lehetővé a Szép-kártyával fizetést, hiszen csak ez a cafeteriaelem marad a jelenlegi adózási kategóriában 2019-ben.

Növeli a versenyképességet

A Szép-kártya hosszú évek óta a belföldi turizmus ösztönzésének legfontosabb eszköze, és mint ilyen, hatékony eszköz az ágazat ellenálló-képességének erősítésében, a vidéki és ezen keresztül a teljes magyar gazdaság versenyképességének növelésében. Bevezetése óta csaknem  444 milliárd forint pluszforrást jelentett a turizmusnak, 2016-ban 95 milliárd forint áramlott a turisztikai és vendéglátóipari vállalkozásokhoz a kártyának köszönhetően. Jelentőségét jelzi, hogy a kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégektől származó bevételeinek ötöde Szép-kártya költés volt 2016-ban.

Az egyes zsebekre utalható összeg éves felső határa kedvezményes adózás mellett:

  • a szálláshely zseb esetében 225 ezer forint,
  • a vendéglátás zseb esetén 150 ezer forint,
  • a szabadidő zseb esetében pedig 75 ezer forint.

    Mint ismeretes, a kártyára jelenleg kedvezményes adózási feltételekkel a közszférában évente legfeljebb kétszázezer forint, a magánszférában pedig 450 ezer forint juttatható.
(Forrás: penzugyguru.co.hu, profit7/Fotó: pixabay.com)