Digitális fizetési index segítheti a fintech piacot
Új iparági mérőszámot dolgozott ki a Mastercard. Az index célja, hogy iránytűként szolgáljon, és holisztikus képet adjon a digitalizáció mértékéről, illetve fejlődéséről Magyarországon.
A Digitális Fizetési Index a jövőben referenciapontként segíti a piaci szereplőket a fejlesztési irányelvek és szabályalkotások során azáltal, hogy feltárja az infrastruktúrát, a fogyasztói tudást és attitűdöket a különböző fizetési megoldások kapcsán.
Magyarországon eddig nem volt olyan átfogó kutatás, amely évről-évre mind a három szempont figyelembevételével teljes képet mutatott volna mindezekről.
Az index az alábbi három fő kategória mentén tudja mindezeket számszerűsíteni:
A meglévő infrastruktúra fejlettsége, alkalmassága, a készpénz nélküli fizetési módok rendelkezésre állása.
A fogyasztók digitális fizetésekkel kapcsolatos tudásszintje és a digitális megoldások használatához szükséges ismeretei.
A digitális fizetési szokások elterjedtsége, az ezzel kapcsolatos viselkedési mintázatok és a digitális fizetések készpénzzel szembeni aktuális pozíciója.
2020 új lendületet adott a digitális megoldások terjedésének
A tavalyi évben a Digitális Fizetési Index a 100-as skálán 51 pontot ért el. Ezt az eredményt az egyes pillérek egyedi pontszámaiból számították ki: 64 az infrastruktúra, 51 a tudás és 38 a használat esetében.
Az index célja, hogy átfogó betekintést nyújtson a fizetésekről, mind kvantitatív, mind kvalitatív adatok felhasználásával. A végeredmény összesen 45 mutató alapján állt össze, a különböző mérőszámokat az adatok elérhetősége és minősége, valamint az adatforrás fenntarthatósága alapján választották ki.
A mérőszámokat ágazati szakértők is áttekintették, és azokat helyezték előtérbe, amelyek a fizetéseket széles körűen és releváns szemszögből képesek megmutatni.
Az így létrehozott almutatók 100-as skálán mérik a magyar digitális fizetések aktuális helyzetét.
Az infrastruktúra alindex eredménye azt jelzi, hogy a digitális fizetéseknek erős alapja van, amely a lakosság és a kereskedők digitalizációjával, valamint a piacra lépő új fizetési technológiáknak köszönhetően tovább bővülhet.
A fogyasztók tudásszintje – amelyet a Tudás alindex foglal össze – arra utal, hogy a digitális fizetésekkel kapcsolatos hozzáállás és a digitális fizetések használatához szükséges készségek még növekedésre várnak. A lakosság tudatosságának növelésére és a készpénzmentes fizetés előnyeivel kapcsolatos oktatására van szükség ahhoz, ami a digitális fizetések használatának növeléséhez szükséges.
Ennek eredményeképpen a Használat alindex kapta a legalacsonyabb pontszámot, ami összhangban van a másik két pillér eredményeivel.
Az összmutató becslése szerint az ügyfélkiszolgálási potenciállal rendelkező vállalkozások 42%-ra rendelkezik kártyaterminállal, vagyis bőven van még lehetőség a hazai elfogadói hálózat bővítésére.
A digitális fizetési infrastruktúra terjedését tovább erősíti az a szabályozás, amely előírja, hogy az online pénztárgépet üzemeltető vállalkozásoknak 2021. január 1-től elektronikus fizetési lehetőséget is biztosítaniuk kell ügyfeleiknek - írja az iotzona.hu.