No roaming: ma lépett életbe a rendelet
Ma lép életbe az Európai Bizottság méltányos használatról és a roamingdíjak eltörlésének fenntarthatóságáról szóló végrehajtási rendelete. Ebből kiderül, hogy a szolgáltató az objektív feltételeken túl az ügyféltől bizonyítékokat is bekérhet a visszaélésszerű használat elkerülésére. A EU-n belüli roamingolás díja a gyakorlatban június 15-én nullázódik le.
A roamingolás korábban igencsak sokkoló díjait az Európai Bizottság 2012-ben kezdte lefaragni. Tavaly nyáron fogadta el az Európai Parlament azt a törvénytervezetet, amely 2017. június 1-jét követően megtiltaná a szolgáltatóknak, hogy az unión belüli nemzetközi hívások fogadásáért extra díjat kérjenek. (a gyakorlatban ez 2017. június 15-én lép életbe)
Az elfogadott rendelet az Unión belül bevezeti a “roaming mint otthon” (“roaming like at home”) koncepciót, ami azt jelent, hogy az előfizetők a hazai feltételeknek megfelelően, mindenféle többletdíj megfizetése nélkül tudják igénybe venni a mobiltelefonáláshoz kapcsolódó szolgáltatásokat az európai utazásaik során.
Szigorúan ellenőrzik a gyanús felhasználókat
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felhívja rá a figyelmet, hogy vannak azért olyan kitételek, melyekkel azt vizsgálják, hogy valaki nem él-e vissza a helyzettel.
A roaming eltörlésének végső kereteit megadó, méltányos használatról és a roamingdíjak eltörlésének fenntarthatóságáról szóló bizottsági végrehajtási rendelete igyekszik definiálni, hogy a szolgáltatók mely esetben alkalmazhatnak 2017. június 15-ét követően is többletdíjakat a mobiltelefonos szolgáltatások felhasználása esetén roaming környezetben. Ezt a szabályozási passzust azért volt szükséges beiktatni a gyakorlatba, hogy az előfizetők ne használhassák visszaélésszerűen az így kedvezményessé vált roamingszolgáltatást.
Így a végrehajtási rendelet értelmében a roamingszolgáltatók júniustól bizonyítékokat kérhetnek be a mobiltelefonjukat tartósan külföldön használó ügyfelektől arra vonatkozóan, hogy az adott tagállamban úgynevezett szoros kapcsolattal rendelkeznek, vagyis ott laknak, dolgoznak, tanulnak. Vállalkozások esetén szükséges lehet igazolni a vállalkozás bejegyzésének helyét vagy székhelyét, a fő gazdasági tevékenység tényleges végzésének helyét vagy azt a helyet igazoló okiratot, ahol a megadott SIM-kártyát használó meghatározott munkavállalók a feladataikat végzik.
A rendelet azt is meghatározza, hogy a szolgáltatóknak az előfizetőkkel kötött szerződésben ismertetniük kell az általuk alkalmazott objektív indikátorokon alapuló, tisztességes, észszerű és arányos méltányossági feltételeket és az azokat ellenőrző mechanizmusokat. Az objektív indikátorok segítségével megállapítható, hogy az ügyfél a roamingoláshoz képest elsősorban belföldön veszi-e igénybe mobilszolgáltatást, illetve hogy más uniós tagállamokban való tartózkodáshoz képest döntően belföldön tartózkodik-e. Továbbá objektív indikátor lehet, ha egy elsősorban, de nem kizárólag roamingszolgáltatások céljából használt SIM-kártya hosszú ideig inaktív állapotban van, vagy egy ügyfél egyszerre több SIM-kártyára fizet elő, és azokat rendszeresen használja roaming üzemmódban. Ezeket az indikátorokat az operátorok minimum négyhónapos időintervallumban vizsgálhatják.
A rendelet arról is rendelkezik, hogy abban az esetben, ha a roamingszolgáltató bizonyítani tudja, hogy az előfizető a roamingszolgáltatást visszaélésszerűen veszi igénybe, akkor a szolgáltató felhívja az ügyfél figyelmét a visszaélés tényére. Ha az előfizető legalább két héten belül nem változtat addigi használatán, a szolgáltató az 531/2012/EU rendelet 6e cikk szerinti többletdíjat róhatja ki rá, de erről előzetesen szintén tájékoztatnia kell az ügyfelet.