Vállalkozz fókuszáltan és tudatosan!
Egy jó vállalkozás beindításához természetesen nem elég egy ragyogó üzleti ötlet: az üzleti tervek lelkiismeretes kidolgozásán igazán precíz módon vezetett pénzügyekre, kiváló munkabírásra és állhatatos fegyelemre van szükség. A Narancs Juice természetesen elsősorban a kérdés pénzügyi oldalára fókuszál – összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot, amelyek segíthetik kisvállalkozásod financiális egyensúlyának megalapozását.
Ne várjunk azonnal óriási bevételeket!
A leginnovatívabb és legjobban kivitelezett start-up (induló vállalkozás) sem hozza meg rögtön az első percben a gazdagságot. Sőt: az első időszakban valószínűleg az átlagosnál jóval nagyobb erőfeszítésekre lesz szükség ahhoz, hogy az üzlet zökkenőmentesen kezdhesse meg működését. A tőkét biztosíthatjuk akár saját megtakarításainkból is, talán ez a legjellemzőbb egy kezdő vállalkozásnál. Amennyiben megfelelő üzleti tervet tudunk felmutatni, finanszírozhatunk banki hitelből, vagy választhatjuk a kockázati tőkebefektetőket is. Ez persze nem könnyű: nekik is minket kell választaniuk, tulajdonképpen cégünket, ötletünket és munkánkat egyszerre vásárolják a jövőbeli hozam reményében. Bármilyen legyen is a finanszírozás módja, mindenképpen legyen legalább egy évi működéshez szükséges készpénzállományunk!
Kulcsszavak: tervezettség és precizitás
Az üzleti tervek elkészítésekor számos pénzügyi számítást el kell végeznünk, amelyek közül talán a bevételi és kiadási terv, valamint a fedezetszámítás a legfontosabbak. Jelentősen csökkenti a bizonytalanságot az, ha tudjuk: vállalkozásunknak mennyi ideig kell külső forrásból finanszíroznia napi működését. A lelkiismeretes tervezés persze szükséges, de nem elégséges feltétel: a bevételeket és kiadásokat szigorúan menedzseljük és valóban szükséges dolgokra költsünk.
A tervezés ne egyszeri alkalom legyen!
Ahhoz, hogy valóban kézben tarthassuk vállalkozásunk fejlesztését, érdemes a legfontosabb számításokat és célokat időről-időre ellenőrizni, a külső és belső körülmények változásához igazítani. Amennyiben radikális változás történik, természetesen azonnali újratervezésre van szükség, ám hasznos támpontot jelent a fix időpontokban elkészített rutinszerű újratervezés is. Mindig legyenek rövid-, hosszú-, és középtávú célok szellemében megalkított részterveink!
Legyünk közvetlenek és fókuszáltak!
Sok kisvállalkozás és start-up már a működés legelején kétségbeesetten próbál nagyvállalatként viselkedni – ez mind a kialakított imázsról, mind pedig az üzleti partnerekkel ápolt kapcsolatokról elmondható. A piac és a partnerek is tudják, hogy kicsik vagyunk, ez pedig erősségként is felfogható. Nem kell rögtön az elején hosszabb távú stratégiai partnereket keresni, vagy bővíteni termékportfóliónkat. A megfelelő fókusz pénzügyi szempontból igen fontos, hiszen szűkös erőforrásainkat valódi feladatokra, a növekedést ösztönözve kell felhasználnunk.
A legfontosabbak mégis a bevételek!
A vállalkozásnak először is el kell mozdulnia a holtpontról, amihez mihamarabb meg kell kezdeni az értékesítést. Egy kisvállalkozásnak ezért mindig az értékesítési feltételekre és a saját termékére (szolgáltatására) kell fókuszálnia. A piac felméréséhez ma már viszonylag kis költséggel készíthetünk online felméréseket, amelyek információtartalmuk és marketingértékük miatt is hasznosak.
Az első időkben mindenképpen figyeljünk arra, hogy a vásárlókkal vagy beszállítókkal megkötött alkuk mindig a szerződések aláírásával, illetve a tranzakció lebonyolításával válnak biztossá. Soha ne költsünk el olyan bevételeket, amelyek még nem érkeztek meg számlánkra!
Az interneten számos hasznos tanácsot és tapasztalatot gyűjthetünk, amelyeket természetesen nem szabad minden esetben kritika nélkül fogadni, ám egy kis körültekintéssel olyan ismereteket szerezhetünk, amelyek lényegesen könnyebbé teszik egy kisvállalkozás irányítását. Az üzleti világ iránt érdeklődő, angolul értő olvasóinknak ajánljuk a téma alaposabb feltérképezését, amely például itt, itt és itt kezdődhet meg.