Autóvásárlás II. – Hogyan finanszírozzuk?
A Narancs Juice előző posztja körbejárta az autóvásárlás egyik fontos kérdését – az egyik első dolog, amit el kell döntenünk, az hogy régi vagy új jármű mellett tegyük le voksunkat. Talán ennél is fontosabb kérdés viszont a finanszírozás mikéntje – egyáltalán nem mindegy, miként teremtjük elő a szükséges erőforrásokat. Posztunk felvázolja három népszerű finanszírozási forma alapvető sajátosságait.
Amennyiben rendelkezünk kellő mennyiségű saját forrással, akkor választhatjuk a készpénzes finanszírozás verzióját. Ha teljes mértékben saját erőből finanszírozzuk járművünket, akkor értelemszerűen nem kell semmilyen formális pénzügyi kötelezettséget magunkra vállalnunk. Ilyen lehetőség felmerülése esetén leginkább azt érdemes mérlegelni, hogy megéri-e meglévő megtakarításunk feláldozása az autóvásárlás oltárán.
Sokan élnek a lízingszerződések lehetőségével – a finanszírozási konstrukció lényege, hogy az ügyfél (a lízingbevevő) tulajdonába nem kerül ugyan a megszerzett vagyontárgy (itt: gépjármű), viszont meghatározott részletfizetési feltételek ellenében a lízingbeadó azt meghatározott időtartamra a rendelkezésére bocsátja. A lízing tulajdonképpen a vagyontárgy bérlését jelenti, azonban az úgynevezett maradványérték megfizetése után az eszköz ténylegesen a lízingbevevő tulajdonába kerül.
A konstrukció legvonzóbb eleme a magyar gyakorlatban az, hogy a lízingszerződésekben általában a hitelügyletekénél jóval kisebb (akár null a forintos) önrészt jelölnek meg, amelyet az ügyfélnek a nulladik időpontban ki kell fizetnie a futamidő megkezdéséhez. Ugyancsak a lízingügyletek mellett szól az adminisztrációs terhek enyhesége is - nem kell például olyan időbeli és anyagi költségekkel számolni, amelyek a hitelügyintézés esetén az ügyfelet terhelik.
A 2012-es évtől Magyarországon újabb érv szól a vállalati lízingkonstrukciók mellett: az áfamentesség. A céges gépjárműlízingeket immár nem terheli a 27 százalékos általános forgalmi adó, ami a vállalati finanszírozásban jelentős költségcsökkenést okozhat. További érv a lízingügyletek mellett, hogy a futamidő alatt a különböző gépjármű-biztosítások a valós tulajdonost, tehát a lízingbeadót terhelik.
A jelenlegi piaci és jogszabályi körülmények között az autóhitel a lízingkonstrukciókkal összehasonlítva igen költséges megoldásnak tűnhet. Az efféle finanszírozás mellett praktikusan az szól, hogy a tulajdonosi jogok a hitelügylet megkötésétől kezdve az ügyfelet illetik meg. Fontos megjegyezni azonban, hogy teljes tulajdonosi jogokról ebben az esetben sem beszélhetünk, hiszen a futamidő végéig a hitelező rendelkezik a jármű törzskönyvével, valamint opciós jog is megilleti arra. Ilyen korlátozásokra a hitelező érdekeinek biztosítása érdekében van szükség.