Hogyan kezdjünk vállalkozni?
A Narancs Juice legújabb blogposztja összegyűjtött néhány olyan praktikus szempontot, amely praktikus fogódzóként szolgálhat egy új kisvállalkozás beindításához. Az alábbi keret a teljesség igénye nélkül vázol fel olyan tényezőket, amelyek pontos ismerete és felhasználása elengedhetetlen egy sikeres vállalkozás stratégiájának elkészítéséhez.
Készítsünk üzleti tervet!
Új vállalkozás indításakor a legkardinálisabb kérdés az üzleti ötlet: a vállalkozás értéket – praktikusan terméket vagy szolgáltatást - fog nyújtani a fogyasztónak. Amikor vállalkozásunk céljairól gondolkozunk, érdemes tervet készítenünk, amely tartalmazza az értékátadás módját, az ehhez szükséges erőforrásokat, illetve a vállalkozás rövid- és hosszútávú üzleti és pénzügyi céljait. Összegezve: tisztáznunk kell, hogy mit kínálunk és mit várunk ettől.
Kell egy költségterv is!
Pontosan tisztában kell lennünk azzal, hogy a vállalkozás által nyújtott termék elkészítésének milyen költségvonzatai vannak, illetve azzal, hogy milyen áron kívánjuk kínálni azt fogyasztóinknak. Ezzel összefüggésben már a nulladik időpontban kalkulálnunk kell a befektetett pénz, idő és energia megtérülését – akár többféle szcenárió mentén érdemes megbecsülnünk a várható nyereséget is.
Ismerjük meg versenytársainkat!
A hatékony piaci belépés érdekében feltétlenül ismernünk kell a potenciális versenytársainkat – fel kell mérnünk, hogy az ő termékünk mennyiben hasonlít a miénkhez. Termékünket valamilyen többletérték biztosításával kell megkülönböztetnünk a piaci versenyben. Választ kell keresnünk a következő kérdésekre: Milyen többletértéket tudunk nyújtani a konkurenciához képest? Mennyivel kedvezőbb árat, illetve ár/érték-arányt tudunk felmutatni versenytársainkhoz viszonyítva?
A kezdeti finanszírozás
Okvetlenül szükségünk van a vállalkozás átlátható finanszírozására – tudnunk kell, hogy miből fogunk tőkét biztosítani a működéshez egészen addig, ameddig nem lehet azt az időszakos bevételekből fedezni. Az alaptőke kapcsán gondolkozhatunk esetlegesen meglévő megtakarításunk feloldásában, banki hitel felvételében, vagy egyéb tőkepiaci szolgáltatások igénybevételében. Fontos figyelnünk arra is, hogy egyes finanszírozási formák a tulajdonos szerkezet átalakulását vonják maguk után.
Legyen marketingkoncepciónk!
Az ígéretes jellemzőkkel rendelkező termék vagy szolgáltatás nem feltétlenül elég – pontos stratégiát kell alkotnunk arról, hogy miként kívánjuk az azzal kapcsolatos információkat eljuttatni a potenciális fogyasztókhoz.
Legyünk naprakészek!
Folyamatosan gyűjtsünk információkat – ez nemcsak versenytársainkkal kapcsolatban szükséges. Vállalkozásunk jelentős előnyökre tehet szert, ha egyrészt tisztában van a legfontosabb piaci, gazdasági és társadalmi trendekkel, illetve jó kapcsolatot ápol a civil társadalommal és a helyi intézményekkel.