Mire jó a bevásárlólista?
A szuper- vagy hipermarketekben történő bevásárlás szinte mindenki számára heti rutinnak számít. De egyesek nem tudják megállni azt, hogy a szokványos termékek mellé pluszköltségeket jelentő termékeket választanak.
Erre adhat megfelelő választ a bevásárlólista, amely egyszerűen segít a vásárlás idő- és pénzigényének alacsonyan tartásában. Ha ellen szeretne állni a kísértésnek, használja ezt az eszköt!
Az üzletek kialakítása, jelmondatai, akciói és akár illatai is annak érdekében lehetnek megtervezve, hogy minél többet fogyasszunk és vásároljunk. A vásárlási nyomás a különböző promóciókkal csak egyre erősebb - ráadásul a pszichológiai csapdákat már a netes vásárlás során is nehezen tudjuk elkerülni.
Tervezzünk a bolton kívül
A bolton kívüli tervezés kifejezést Art Thomas and Ron Garland közgazdászok használták, akik szerint a vásárlás tudatos megtervezése csökkenti a boltban otthagyott pénz mennyiségét. Valójában persze a minden háziasszony által ismert bevásárlólista megszerkesztéséről.
Kivel vásárolunk, ki vásárol?
A bevásárlólista persze nem csodaszer, más hatások könnyen semlegesíthetik a vélt könnyebbséget. Egy új-zélandi kutatás például azt mutatta meg, hogy ha gyerekkel megyünk vásárolni, akkor valószínűleg többet költünk és hosszabban időzünk majd el a boltban. Ellenben: a gyerekes háztartások jóval valószínűbb, hogy bevásárlólistákat készítenek, mint csak felnőttekből álló társaik.
A nők körében egyébként megszokottabb módszer a listakészítés - egy tanulmány szerint 71 százalékuk megteszi ezt időnként, míg a férfiaknak csak 59 százaléka válaszolta ugyanezt.
Érdemes viszont kerülnünk a bankkártyák használatát - már ha spórolni akarunk. Az ugyanis megnöveli az impulzusvásárlás valószínűségét és előre be nem tervezett árucikkek megvételéhez vezethet.
Forrás: Ezonomics
Fotó: Free Digital Photos