Gondolj a legrosszabbra és más hasznos tippek
Az emberek nem mindig látszólagos önérdeküknek megfelelően cselekszenek - talán ez viselkedési közgazdaságtan legfontosabb alaptétele. A tudományos meglátásokat ugyanakkor lefordíthatjuk néhány olyan tippre, amelyek segíthetnek a helyes pénzügyi és más döntések meghozatalában. Ehhez a brit Financial Conduct Authority egyik tudományos írásának példáit használjuk az Ezonomics alapján.
Jó, ha apró megjegyzésekkel emlékeztetjük partnereinket a szükséges cselekvésre. Erre jó példa azon cég példája, amely egy peres ügyben mintegy 200 ezer ügyfelének küldött levelet a hibás kézbesítésről - a levélben bekezdésenként elhelyezett kis emlékeztetők mintegy 10 százalékra emelték a választ küldők arányát.
Ne foglalkozz azzal, ki ír!
A fent említett ügyben azt tapasztalták, hogy az ügyfelek - főleg a női nem képviselői - sokkal szívesebben válaszoltak, ha a leveleket az ügyfélszolgálati osztály írta alá, mintha a vezérigazgató tette volna ugyanezt. A tanulság: a tartalom fontosabb, mint a szignó!
Gondolj a legrosszabbra!
Egy másik kutatás szerint a túlzott magabiztosság vezet ahhoz, hogy egyes ügyfelek túlságosan sok hitelt vesznek fel jelzálogra. A kockázatok kiemelésének jó módja, ha a jelzálogról szóló információkat újszerű keretekben is értelmezzük. A hitelfelvevők jól teszik azt is, ha "stressztesztekkel" vizsgálják: képesek lennének-e fizetni akkor is, ha a kamatok megugranak vagy a háztartás jövedelmei csökkennek.
Ne válaszd rögtön az alapértelmezettet!
A biztosítások megkötésénél és autóvásárláskor sokszor nagy szerepet játszik döntésünkben az "alapértelmezett választás", noha az sokszor nem a legkedvezőbb. Mindig mérjük fel a lehetőségeket és csak utána köteleződjünk el egy alternatíva mellett!
Forrás: Ezonomics