Jump to content

Nekem is kell egy!

2014. 01. 30. 00:00

Ha a lakóhelyünk közvetlen közelében élők lottónyereményre tesznek szert, - például nyernek egy autót - akkor mi is hajlamosak vagyunk egy új kocsi megszerzésére törekedni. Jason Collins evolúciós közgazdaságtannal foglalkozó blogján egy holland tanulmányra hivatkozva foglalja össze a lottónyeremények lakóközösségekre gyakorolt hatását.

Hollandiában egyébként eleve egy meglehetősen érdekes lottózási rendszer is érvényben van - az országban mintegy 430000 postai irányítószámból húznak ki nyertes számokat és akik a nyertes irányítószámon vásároltak lottójegyet, kapnak 12500 eurót, egy személyt pedig egy extra BMW-vel is jutalmaznak közülük. Mivel egy irányítószámra átlagosan 19 háztartás jut, a hollandok harmada pedig lottózik, valószínű, hogy a szomszédok között nyertesek is vannak.

Éppen az ilyen nyereményekről létező információkat kezdte el vizsgálni Peter Kuhn és kutatócsapata. Röviden arról van szó, hogy a lakosság egyes irányítószámokon élő lottószelvényt vásárló és nem vásárló, nyertes és nem nyertes csoportjainak viselkedését kérdőíves felmérésekkel hasonlították össze. Összehasonlították az egyes minták demográfiai sajátosságait, boldogságérzetét, fogyasztási szokásait és munkaerőpiaci helyzetét is - fél évvel a vizsgált lottóeredmény előtt és után.

A lottónyeremény a nyertesek általános fogyasztási szokásaira nem volt nagy hatással - növekedést tapasztaltak viszont a kutatók az autók és egyéb tartós fogyasztási javak megvásárlását tekintve. Az igazán érdekes eredményeket ugyanakkor a nem nyertes szomszédok viselkedésének megváltozása mutatta. Az ő esetükben is megnőtt az autóvásárlások száma és ezzel párhuzamosan az autók átlagos életkora is csökkent köreikben. A boldogságérzet ugyanakkor a hollandiai lottónyeremény hatására nem igazán változik - sem nyertesek, sem szomszédjaik körében.

Az eredmények megmagyarázása korántsem egyértelmű feladat. Miért viselkednek a szomszédok másképp - hiszen elvileg velük semmi sem történt. A társak hatása ugyanakkor ismert fogalom a közgazdászok és a pszichológusok elemzéseiben. De mi is történhet itt pontosan? Arról van szó, hogy a vesztesek igyekeznek lépést tartani a nyertesek társadalmi elismertségével, ezért ők is az áhított státuszszimbólumokba fektetnek. Vagy inkább a veszteség (hiszen tudnak nyertesekről) érzetét igyekeznek azzal kompenzálni, hogy vágyaikat elkezdik gyorsan megvalósítani?

A kutatás ezekre a kérdésekre még nem tud választ adni. Jason Collins arra is felhívja a figyelmet, hogy nem tudjuk: a szomszédok a lottónyertesek nyereményének hatására kezdenek el másképp viselkedni, vagy csak azért mert látják: a szomszéd - lottónyeremény vagy más miatt - autót vásárolt magának. Annyit mindenesetre elmondhatunk, hogy a lottónyeremény a környezetünkben élők viselkedését is megváltoztatja - és itt nem a gigantikus méretű milliárdos nyereményekről, hanem a viszonylag gyakori kisebb anyagi szerencséről beszélünk.

Forrás: Jason Collins

Fotó: Erikas Lighthouse Blog