Ön szerint van, amit ingyen adnak?
Az interneten és az üzletekben is sokszor futhatunk be nagy cégek ingyenes ajánlataiba. De vajon tényleg lehetséges az, hogy nem kell fizetnünk valamiért, mégis teljes (vagy legalább részleges) terméket kapunk cserébe. A TIME online kiadásában Martha C. May a pszichológiai trükkökről rántja le a leplet, amelyek miatt az ingyenes termékek később fizetésre vesznek rá minket. Öt trükk, hogy értse, mennyi az ingyenes annyi.
Úgy érzi, többet kell ezért fizetnie
Ez az alapvető pszichológiai trükk, a marketingeseknek ezért az ingyenességen túl nem kell sokat tennie. Az ingyenes képregény-kampányok például Amerikában minden esetben hatalmas nyereséget hoznak a kiadóknak, hiszen ilyenkor erősen megugrik a pénzért (olykor nagyon sok pénzért) árult termékek kereslete. Erről a viselkedési csapdáról a Randy Garner, a Sam Houston State University viselkedéstudományi professzora 2005-ben azt írta: annak ellenére érezhetjük a szívesség visszaadásának kényszerét, hogy bárkitől kértük volna azt.
Ha ingyen kapunk valamit, később többet adunk érte
Ha valamit olcsón vásárlunk meg, általában alacsony minőséget és rossz ár/érték arányt feltételezünk róla. Ezzel szemben az ingyenes promócióban megkapott termékekhez vonzódunk akkor, amikor azokat drágább termékekhez mintegy ajándékként társítják - ez a Journal of Consumer Research nevű fogyasztói magatartási lap egyik soron következő kutatáa is alátámasztja. Ez talán furcsának tűnhet, de nem illogikus: úgy érezzük, ha ilyen sok pénzt fizetünk, jó ha sokat kapunk a pénzünkért. Ráadásul, ha egy szép autóhoz GPS jár ajándékba, akkor azt is magas minőségűnek fogjuk feltételezni.
Ha a kedvezményen felül kapunk még valamit
Egyes kísérletek azt bizonyítják, hogy az ember 33 százalékkal több kávét választják a 33 százalékkal olcsóbb kávé helyett is, noha utóbbi ajánlat kilogrammonkénti árban számolva kedvezővv. Ez azt is bizonyítja, hogy fogyasztói döntéseink meghozatalakor rosszul bánunk a százalékkokkal - kutatók szerint az emberek egyenértékűnek fogják fel a 33 százalékos mennyiségnövelést és a 33 százalékos árcsökkentést, noha az árcsökkentés egységáron 50 százalékos előnyt jelent. Rosszul számolunk és az érzelmeinkre hagyatkozunk.
Az ingyenesről többet is beszélünk
Az ingyenes ajánlatok izgalmat keltenek és ezt az interneten, a közösségi médiában az emberek meg is osztják egymással - ez többféle módon kedvező az ajándékozó vállalatra nézve. Egyrészt az üzenet, a márka és a hírnév sok emberhez eljut, másrészt sok embert közvetlenül is vásárlásra sarkallunk az ingyenes ajánlatokon keresztül. Ha kapunk egy ingyenes terméket, 15 százalékkal többet beszélünk róla a közösségi hálón, mintha kuponokkal próbálnának minket vásárlásra sarkallni.
Forrás: TIME
Fotó: Free Digital Photos
Ez az alapvető pszichológiai trükk, a marketingeseknek ezért az ingyenességen túl nem kell sokat tennie. Az ingyenes képregény-kampányok például Amerikában minden esetben hatalmas nyereséget hoznak a kiadóknak, hiszen ilyenkor erősen megugrik a pénzért (olykor nagyon sok pénzért) árult termékek kereslete. Erről a viselkedési csapdáról a Randy Garner, a Sam Houston State University viselkedéstudományi professzora 2005-ben azt írta: annak ellenére érezhetjük a szívesség visszaadásának kényszerét, hogy bárkitől kértük volna azt.
Ha ingyen kapunk valamit, később többet adunk érte
Ha valamit olcsón vásárlunk meg, általában alacsony minőséget és rossz ár/érték arányt feltételezünk róla. Ezzel szemben az ingyenes promócióban megkapott termékekhez vonzódunk akkor, amikor azokat drágább termékekhez mintegy ajándékként társítják - ez a Journal of Consumer Research nevű fogyasztói magatartási lap egyik soron következő kutatáa is alátámasztja. Ez talán furcsának tűnhet, de nem illogikus: úgy érezzük, ha ilyen sok pénzt fizetünk, jó ha sokat kapunk a pénzünkért. Ráadásul, ha egy szép autóhoz GPS jár ajándékba, akkor azt is magas minőségűnek fogjuk feltételezni.
Ha a kedvezményen felül kapunk még valamit
Egyes kísérletek azt bizonyítják, hogy az ember 33 százalékkal több kávét választják a 33 százalékkal olcsóbb kávé helyett is, noha utóbbi ajánlat kilogrammonkénti árban számolva kedvezővv. Ez azt is bizonyítja, hogy fogyasztói döntéseink meghozatalakor rosszul bánunk a százalékkokkal - kutatók szerint az emberek egyenértékűnek fogják fel a 33 százalékos mennyiségnövelést és a 33 százalékos árcsökkentést, noha az árcsökkentés egységáron 50 százalékos előnyt jelent. Rosszul számolunk és az érzelmeinkre hagyatkozunk.
Az ingyenesről többet is beszélünk
Az ingyenes ajánlatok izgalmat keltenek és ezt az interneten, a közösségi médiában az emberek meg is osztják egymással - ez többféle módon kedvező az ajándékozó vállalatra nézve. Egyrészt az üzenet, a márka és a hírnév sok emberhez eljut, másrészt sok embert közvetlenül is vásárlásra sarkallunk az ingyenes ajánlatokon keresztül. Ha kapunk egy ingyenes terméket, 15 százalékkal többet beszélünk róla a közösségi hálón, mintha kuponokkal próbálnának minket vásárlásra sarkallni.
Forrás: TIME
Fotó: Free Digital Photos
A lézernyomtató tökéletes választás irodai és otthoni használatra (x)
2024. 06. 03. 08:34
A nyomtatók világában két fő típus uralkodik: a tintasugaras és a lézernyomtató. Míg a tintasugaras nyomtatók a fotórealisztikus képek nyomtatásában jeleskednek, a lézernyomtató típusok éles szöveget, grafikonokat és diagramokat varázsolnak a papírra, kiváló minőségben, gyorsan és hatékonyan.
Egy meglepő felmérés szerint nőttek a magyarok megtakarításai (x)
2023. 12. 15. 17:04
Idén átlagosan 40 616 forintot, az egy évvel korábbinál 14 százalékkal többet tettek félre havonta azok a magyarok, akik tudtak megtakarítani.
EY: a világ 500 legnagyobb családi vállalatának összbevétele az elmúlt két évben 10 százalékkal nőtt
2023. 02. 27. 09:59
A világ 500 legnagyobb családi vállalatának összbevétele mára meghaladta a 8 ezermilliárd dollárt, 2021-hez képest 10 százalékkal emelkedett - derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss
Kuponokkal spórolnak a magyarok
2023. 02. 20. 11:46
Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet
Nincs lehetőség a szünetelő posták újranyitására
2023. 02. 14. 08:50
A postahelyi ellátottság nemzetközi szinten is kiemelkedő Magyarországon, miközben a háború és a szankciók okozta energiaválság miatt a társaság működtetésének költségei továbbra is jelentősek, ezért a Magyar Posta Zrt. úgy
Végleg leállítja a Tihange 2 atomreaktort Belgium
2023. 02. 01. 10:17
Belgium kedden éjfélkor, 40 év után végleg leállítja a kelet-belgiumi Huy Tihange nevű városrészében található atomerőmű 2-es blokkját - jelentette a Le Soir című francia nyelvű belga napilap kedden.