Jump to content

Neveljünk vásárlással!

2014. 02. 27. 00:00

Sokan felnöttként kerülünk szembe a gazdálkodás  és a takarékosság kihívásaival: nekik felnött fejjel kell megtanulniuk, hogyan tervezzék költségeiket vagy tegyenek különbséget a számukra fontos kiadásaik között. Emellett  tanulni és tapasztalni kell arról , hogyan fogjuk magunkat vissza vásárlás és költés közben. Ezek tanulását sosem lehet elég korán kezdeni, emiatt egyre több kutatót foglalkoztatja komolyan, hogy gyerekeinknek hogyan érdemes a pénzzel kapcsolatos praktikáinkat megtanítani.  Közülük néhányan azt javasolják: mejünk el a gyerekekkel együtt vásárolni!

A pénz kezelésének helyes módját igen nehéz közvetlenül tanítani, hiszen rengeteg aspektusa lehet: költekezés, takarékosság, hasznosság és fontossági sorrendek megfogalmazása. Új játékra, csokoládéra vagy kívánt ruhadabra való sporólás megkívánja a gyerekektől, hogy felfogják a jovőbeli kifizetések értékét és súlyát a jelenlegi vágyaik viszonyában. De ennél kevésbé komplexebb készségekre is szükség lehet a pénz megfelelő kezeléséhez: a fejben számolás vagy a mértékek közötti átszámítás (3 fillér kevesebb, mint egy forint) mind olyan készség, mely a fiatal gyerekek számára nem mindennapi rutin.


De a gyerekek útjában egyéb nehézségek is állnak. A Money Advice Service egy tavalyi publikációja szerint a 8 év alattiak például még nem képesek a szükségleteik és vágyaik közötti különbség megtételére. Ez gyakran még felnött fejjel is nehézséget jelenthet, sokszor nem egyértelmű, hogy egy ruhadarabot azért veszünk meg, mert szükségünk van rá, vagy azért mert egyszerűen birtokolni akartuk.

De hogyan tanítsunk?
A gyerekek pénzügyi tudatosságra való nevelésének vannak kialakult praktikái, emelett pedig a viselkedés-közgazdaságtan egyre több kutatása is aktívan foglalkozik a felvetett kérdéssel. Az szinte biztos, hogy az információ átadása önmagában nem elégséges, gyermekeinknek ki kell tudniuk próbálni magukat valós szituáciokban, viselkedési mintákat kell látniuk, melyeket utánozni tudnak. Ezért fontos lehet, hogy gyerekeinket elvigyük magunkkal vásárolni, és beavassuk őket döntéseink mögöttes indokaiba. A szülők szerepe ebben kiemelten fontos lehet, hiszen a gyerekek életében sokáig ők azok, akik valós bevételekkel és kiadásokkal rendelkeznek, komoly döntési szituációkkal szembesülnek.

Önmaguk kipróbálásának rendkívül fontos eleme lehet a zsebpénzzel való gazdákodás feladata. Azok a tanulságok, gyerekkori leckék, melyeket a gyerekek a zsebpénz elköltésén keresztül szereznek gyerekkorukban, felnött életükben is végig kísérik, pénzügyi viselkedésük alapjait képezik. Emellett sokat hasznlhat az első banszámla minél korábbi megnyitása, bankártya kezelésének elsajátítása is. Szólőként pedig az olyan nevelési stratégiákban is gondolkodhatunk, melyek magukban foglalják a várakozás és a türelem értékeit, melyek nem egyből hanem késleltetve jutalmaznak. Ezzel nagyban hozzájárulhatunk gyermekeink későbbi tudatos befektetési döntéseihez.

A kép és tartalom forrása: Ezonomics