Jump to content

Öt bevett kiskereskedelmi trükk

2014. 03. 31. 00:00

Ugye önnek sem egyértelmű, hogy a 70 százalékos egyszeri kedvezményt, vagy a két termék áráért hármat adó ajánlatot célszerű igénybe venni? A kereskedők leleményes módszerekkel igyekeznek kihasználni azt, hogy bizonyos árazási praktikák könnyebben felkeltik a fogyasztók érdeklődését - és éppen ezért olykor igazán nehéz racionálisan választani két kedvezőnek tűnő ajánlat közül. Az Ezonomics összeállítása öt ilyen gyakorlatot mutat be.

Három kutató felmérésekethajtott végre az Egyesült Királyságban és Németországban, amelynek keretében többek között azt kérdezték a válaszadóktól: máshogy reagálnál egy kedvező ajánlatra, ha látnád, hogy az csak korlátozott ideig vehető igénybe? Az eredmények magukért beszélnek - az efféle pszichológiai fegyverek egyértelműen negatívan befolyásolják a fogyasztók vásárlási döntéseit.

1. Kettő áráért hármat
Az efféle ajánlatokat a szakirodalom komplex árazásnak nevezi. Az említett tudósok szerint az ilyen ajánlatok nem befolyásolják érdemben azok döntéseit, akik eleve kettőt vásárolnának az adott termékből - igazán nehéz döntés előtt állnak viszont azok, akik eredetileg csak egyet szándékoztak megvenni. Összességében ugyanakkor talán ezeknek a trükköknek ülünk fel a legkevésbé - a fogyasztók nagy része fel tudja mérni a kifizetések nagyságát.

2. Magas eredeti árcédula
Referenciaárazásának hívják azt a módszert, amikor egy valójában nem is releváns magasabb árról való olcsósítást érzékeltetnek a vásárlóval. Ebben az esetben nem valódi akcióról van szó, csupán érzékeink sugallják az ajánlat kedvezőségét. Noha az ilyen praktikák olykor törvényt is sérthetnek, azért sokszor találkozhatunk velük különböző áruházakban. A tanulság: érdemes körülnézni a versenytársaknál is, hogy tudjuk, tényleg olyan hatalmas-e az árengedmény.

3. Amíg a kicsi készlet tart
Bevett módszer az is, hogy egyes termékek valóban kedvező ajánlataival csábítják be a boltokba a gyanútlan fogyasztót - azok ugyanakkor csak "a készlet erejéig tartanak". Ha már rászántuk magunkat a vásárlására, a kifogyó készleteket látván olykor kevésbé előnyös vásárlásokra is elszánjuk magunkat. A kutatók szerint mindazonáltal ez a hatás közepes erősségű - nem minden vásárló viselkedik ilyen módon.

4. Csak rövid ideig olcsó
Bizonyos esetekben az akciós ajánlat olyan rövid ideig tart (vagy a kereskedő azt sugallja), hogy a fogyasztónak nincs ideje más ajánlatok után kutatnia. Emiatt sok vásárló azonnali késztetést érez az információhiányos döntésre. Ennek persze a kereskedő szempontjából is lehetnek negatív hatásai - ha mégsem veszi meg a terméket azonnal, az áremelkedésbe vetett hit miatt a fogyasztók talán később sem tér vissza.

5. Apróbetűs részek
Ennek az alattomos technikának ülünk fel a legkönnyebben. Sokszor a kedvező alapárú termékhez a döntés meghozatalakor nem hangsúlyozott időszakos vagy jutalékos extraköltségek járulnak. Ez a módszer nehézzé teszi az árak összehasonlítását és sok vásárló esetében valóban ellehetetleníti a tájékozott, tudatos és bölcs fogyasztói döntések meghozatalát.

Forrás: Ezonomics

Fotó: Free Digital Photos