Jump to content

Ezekre figyelj, ha online vásárolsz!

2014. 04. 30. 00:00

Az internetes vásárlás egyre népszerűbb - ezt jól mutatják a comStore nevű netes elemzőcég adatai is, amelyek szerint tavaly karácsonykor az USA-ban 46,5 milliárd dollárt költöttek el a világhálón. Ez éves szinten 10 százalékos növekedést jelent. Nem árt ugyanakkor figyelnünk arra, hogy az efféle vásárlás teljesen új fogyasztási szituációkhoz vezet. Ez új csapdákat is jelent, figyelnünk kell a pénztárcánkra.

Ne számíts azonnali shopping-élményre!

Sokan talán csak azért vásárolnak egyszerre több dolgot az interneten, mert hiányolják a klasszikus vételeknél tapasztalható azonnali kielégülést. A Columbia Egyetem egyik tavalyi kutatása szerint ez a fizetés és az áru kézhezvétele közötti különbség miatt internetes környezetben általában elmarad. Ha virtuálisan vásárolsz, várnod kell az élvezetre.

Figyelj a járulékos költségekre!

A neten sokszor előfordul, hogy az elsőre olcsónak látszó áru megvételéhez rejtett költségek társulnak. Érdemes bekalkulálnunk ezt, hiszen például egy olcsó fényképezőgép rögtön ára is könnyen húzóssá válhat, ha felszámítanak egy "kisebb" összeget a bankkártyás fizetés igénybevétele miatt. Az ilyen praktikák megnehezítik az árak összehasonlítást és elbizonytalaníthatják a tudatos döntéshozatalt. Tényleg figyeljünk!

Ne ülj fel a termékelhelyezésnek!

A kereskedők régóta ismert pszichológiai fegyvere, hogy az eladni kívánt - nem feltétlenül a legjobb alternatívát jelentő - terméket középre helyezik az áruházakban, ezzel jócskán megnövelve az értékesítés sikerességét. A fogyasztók ma már tudatosabban képesek ezt kiszűrni a fizikai boltokban, viszont a jelenség az interneten is létezik. Nem biztos, hogy a legszembeötlőbb helyen kínált termék a legjobb. Egy kis kutatással, információszerzéssel igen hatékonyan megelőzhetjük a meggondolatlan döntéseket. És az ár-összehasonlító oldalak sem az ördögtől valók.

Fizetni akkor sem élvezet, ha nem használunk kézpénzt

Amikor egy "valódi" boltban fizetünk valódi bankjegyekkel, egy egészen különleges fogyasztási-pszichológiai folyamat zajlik le bennünk. Ez tulajdonképpen tudatosítja bennünk, hogy vágyaink nem lehetnek határtalanok, rendelkezésre álló pénzkészlet pedig bizony korlátos. Ez a "fájdalom" nem, vagy csak sokkal enyhébben jelenik meg akkor, ha bankkártyával fizetünk, akár fizikai környezetben is. Még inkább elveszítjük ezt a természetes kontrollmechanizmust akkor, ha az interneten csak kártyaadatainkat kell bepötyögnünk. Maradjunk tudatosak!

Forrás: Ezonomics

Fotó: Free Digital Photos