Jump to content

Miért követnek el az emberek biztosítási csalást?

2016. 08. 29. 09:21


Amerikában végzett kutatásokból kiderült, hogy általában akkor adunk be hamis kárigényt, ha eredeti kárigényünket elvetették. Függetlenül attól, hogy az elutasítás jogos-e vagy sem, vagy lesz-e belőle anyagi hasznunk vagy sem, ha elutasítják kérelmünket, az elkeserít bennünket, és nem-becsületesen reagálunk.

Egy kisebb kárigény felturbózása nem tűnik nagy dolognak, de a biztosítási csalás költséges bűncselekmény. A biztosítási csalók miatti veszteséget az USA-ban körülbelül évi 40 milliárdra teszik, 400-700 dollárra családonként.

„A csalás olyan széles körben elterjedt, hogy nagy terhet jelent a társadalom számára, és egy halom pénzt az adófizetőknek.” - magyarázza Dr. Sophie Van Der Zee.

Ha megértjük, mi hajtja az embereket arra, hogy meghamisítsák az információt, az nyereség lenne a biztosítóknak is és a fogyasztónak is.

A kutatók azt mondják, az érthetőség és az átláthatóság sokat segítene: tegyék világossá a szabályokat, és az elutasítás okát.

A kutatás eredménye szerint a csalás elkövetésekor nem az számított alapvetően, hogy az elutasítás igazságos volt-e, csak az, hogy a biztosító társaság elutasította őket, ezért fizetni fognak.

„Ha megértjük, hogy a sok becsületes ember, mikor és milyen indíttatásból követ el csalást, meg tudjuk teremteni azt a környezetet, ami az embereket inkább a becsületes viselkedésre ösztönzi a csalás helyett. Mivel a csalás felfedezése igen nehéz, jobb a megelőzés” – mondja Dr. Van Der Zee.

(Forrás: eurekalert.org; penzugyguru.hu / Kép forrása: pixabay.com)