Az emberközpontú irodáké a jövő
Egyre nagyobb teret kap az irodákban az otthonosság, ami az irodaterek multifunkcionális kialakításában is tükröződik. Ha a munkavállaló jól érzi magát a munkahelyén, az a munkáltatónak is jó. A Futureal-csoport tartott kerekasztal beszélgetést arról, hogy milyen a jól kialakított iroda és miért fontos ez a munkaerőtoborzás szempontjából.
„Minden évben az Év irodája verseny keretében bejárjuk az adott esztendőben létrehozott legújabb irodákat, és igazán kedvező tendenciákat tapasztalunk” – mondta dr. Németh Edit, a BME Ergonómia és Pszichológia tanszékének egyetemi adjunktusa. „Míg pár éve még csak az ergonomikus székekre, asztalokra figyeltek a munkaadók, addig ma már főszerepet kap a design, hogy minél szebbek és jobbak legyenek a kiszolgálóhelyiségek, minél inkább dolgozóbarát legyen az iroda és egyben minél jobban tükrözze a szervezet arculatát.”
Egy jó iroda segít a toborzásban és a munkaerő-megtartásban
Fontos figyelembe venni az iroda kialakításánál a fiatal - Y-generáció - munkavállalók igényeit is. Alapvető elvárás, hogy a laptopjukkal bárhol dolgozhassanak, ami multifunkciós terek létrehozását teszi szükségessé. Azokban a szektorokban, ahol szeretnék magukhoz vonzani és megtartani a (fiatal) tehetségeket, sokszor már nem a fizetéssel versenyeznek egymással a cégek, hanem a minél jobb munkakörnyezettel. Ez jelenti az iroda elhelyezkedését éppúgy, mint az irodán belüli kikapcsolódási lehetőségeket - konyhát, étkezőt, pihenőszobát, stb. „A csocsóasztal és a biciklitároló mára alapkövetelménnyé vált” – tette hozzá dr. Németh Edit.
„A munkáltatók egyre jobban megbecsülik munkavállalóikat, egyes szektorokban egymástól viszik el a dolgozót, így a béren túl a jó helyen, jó szolgáltatási környezettel ellátott iroda is fontos HR-eszközzé vált” – emelte ki Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze. Az ilyen elhelyezkedésű munkahely hozzáad az életminőséghez, hiszen kevesebb időt kell például elpazarolni utazásra a különböző szolgáltatások - üzletek, konditerem, éttermek, stb. - megközelítésére. A Futureal őrmezői fejlesztése esetében például fontos bérlői szempont, hogy akár Székesfehérvárról is tudnak munkaerőt vonzani, hiszen az irodaház a kelenföldi pályaudvar közvetlen szomszédságában helyezkedik el.
„Az irodában is jót tesz az egészségnek, ha a dolgozó fel tud állni a munkaasztala mellől, hogy félrevonulva elolvasson egy cikket, megebédeljen a teakonyhában, külön sarokban váltson pár szót a kollégáival, vagy külön fülkében intézhesse el fontos telefonhívásait” – véli Radványi Gábor. A szakember szerint mindig a különböző aktivitásnak megfelelő, multifunkcionális környezetet és bútorzatot kell biztosítani a munkavállalóknak, így az irodát a dolgozók az aktivitásuknak megfelelően „körbe tudják használni”.
Erdélyi Linda belsőépítész szerint a mindennapi munkafolyamatokat nagyban megkönnyíti, ha a tereket a napi feladatoknak, a funkcióknak megfelelően rendezzük el.
Az ideális iroda zöld és a metró közelében van
„Ma már egy magára valamit is adó bérlő zöld irodát keres, de kevesen tudják, hogy mitől is zöld egy iroda, így ezen a téren komoly edukációra van szükség” – vélte Radványi Gábor. Nem csak az energiahatékonyságot és a takarékos a vízfelhasználást jelenti ugyanis a környezetkímélő kialakítás, hanem az akár az olyan, nem szembetűnő dolgokat is, mint a levegő vagy a megvilágítás minősége. Sokszor az a helyzet, hogy bár az épületek megfelelnek a zöld előírásoknak, ám a bérlők a saját tereik kialakítása során már nem figyelnek ezekre a részletekre. A szakember szerint a meglévő irodákban nehéz kommunikálni az energiahatékonysági felújításokat a bérlők felé, hiszen átlagosan az irodabérlők költségeinek csak 1 százalékát teszi ki a rezsiköltség, míg a bérleti díj súlya 9, a bérköltségé pedig 90 százalék. Mindebből következik, hogy a dolgozók munkakörnyezetének komfortos kialakítása kezd a legfontosabb tényezővé válni az irodaépületekben.
Nagyon fontos az is, hogy mennyire könnyű eljutniuk a munkahelyükre az adott irodaház dolgozóinak. Egy átlagos, 20 ezer négyzetméteres irodaházban dolgozó kétezer emberből legfeljebb 200 van olyan pozícióban, hogy a cégük bérel számukra beállót a mélygarázsban, így a többiek szükségszerűen tömegközlekedéssel érik el a munkahelyüket. A reggeli csúcsidőszakban ez az 1800 ember óránként tíz autóbuszt teljesen megtöltene (nem beszélve a többi közlekedőről), így logikus, hogy az ekkora irodaházakat csak a nagy kapacitású tömegközlekedési eszközök megállóinak közelében célszerű elhelyezni.