Óriási bérkülönbségek vannak az F1 versenyzők között
Szabados Gábor sportközgazdász szerint a Ferrari már csak a neve miatt is többet kap a közös tortából. A pénzosztásnál hasonló az elbírálás, mint például a spanyol labdarúgó-bajnokságban, ahol a Real Madrid és a Barcelona szintén kiemelt státuszt élvez.
A közös kasszába a versenyrendezési és -közvetítési jogdíjak mellett a hirdetési bevételek folynak be – ennek körülbelül a kétharmadát kapták meg az elmúlt években a csapatok. A Ferrari a neve miatt kb. 100 millió dollárral egészíti ki azt az összeget, amely a bajnokság végén az eredményei után járna. A Formula Money adataira szerint 2015-ben az olaszok kaszáltak legtöbbet a központi bevételekből annak ellenére, hogy az előző évben csak a negyedik helyen végeztek a konstruktőrök között. A Ferrari így 172 millió dollárt kapott a szereplésért, míg a mindkét vb-címet megnyerő Mercedes csak 122,9 milliót. A pályán második Red Bull 120,5 millió dollárt kapott a közösből, míg a mezőny fele 48,5–66 millió közötti összegben részesült.
A közgazdász szerint a Ferrari nagyságrendileg 400 millió dolláros költségvetéssel dolgozik (és így sem esélyes a vb-címre), míg a már megszűnt Manor saját büdzséje az 50 milliót sem érte el. „Nincs még egy olyan sorozat, ahol ilyen kevés csapat van, mégis ekkorák a különbségek” – mondja Szabados Gábor.
A fizetésekben is óriási az eltérés: a legjobban kereső három pilóta háromszor annyi pénzt visz haza, mint a többi 17 versenyző együttvéve. Idén a kétszeres világbajnok Fernando Alonso keresi a legtöbbet, különféle bónuszokkal együtt 40 millió dollárt, azaz 11,6 milliárd forintot. A McLaren spanyol pilótáját a vb-címvédő Lewis Hamilton követi a fizetési rangsorban – a brit versenyző 31 millió dollárt vihet haza, ami idei teljesítményének függvényében akár további 10 millióval nőhet. A ferraris Sebastian Vettel bónuszok nélkül tesz zsebre 30 milliót. A további 17 pilóta összesen alig több, mint 40 millió dollárt keres.