Milyen lehetőségek jöhetnek szóba az elektromos autók töltésének elszámolására?
Magyarországon kb. kétszáz használatban lévő elektromos töltőállomás van, ahol az elektromos járművek tulajdonosai jellemzően ingyen tölthetik autóikat. De meddig marad ez a szolgálatatás ingyenes, és milyen megoldások jöhetnek szóba az elszámoláshoz?
A piaci szereplők nyilvánvalóan csak akkor vesznek a jövőben részt a töltőállomások villamos energiával való ellátásában, ha profitot tudnak termelni, tehát előbb-utóbb fizetni kell a ma még legtöbb helyen ingyenes szolgáltatásért.
Világszerte jelenleg az alábbi elszámolási módozatokkal találkozhatunk:
- az elektromos töltők egy része óra vagy perc alapú elszámolást alkalmaz, amely nem veszi figyelembe, hogy az adott elektromos gépjármű mennyi villamos energiát vesz fel egységnyi idő alatt;
- más töltőállomások a kWh alapú elszámolást alkalmazzák;
- vannak töltőállomások, ahol töltésenkénti díjat számítanak fel (’per session fee’);
- egyes töltőállomások havi vagy éves előfizetési díjat fizettetnek a felhasználókkal, melyet követően korlátlan mennyiségű villamos energia tölthető a gépjárműbe (‘all-you-can-eat model’);
- van, ahol a töltőhely elfoglalásáért külön díjat kérnek;
- és végül vannak az ingyenesen használható töltőállomások, amelyek használatához gyakran egy kötelezően alkalmazandó mobil applikáció kapcsolódik.
Látszólag ingyenes, valójában már jó előre kifizetted
Példaként említhető, hogy a Tesla Supercharger töltőállomások ingyenesek a Tesla járművek tulajdonosainak. Esetükben a tulajdonosok a gépjármű árában, illetve adott esetben a nagyobb teljesítményű akkumulátor (85 kWh) árában előre megfizetik a Supercharger töltőállomás használatának díját.
Éjszakai ingyenáram
Vannak olyan külföldi példák is (Texas, USA), hogy a közműszolgáltató éjszaka adja ingyen az áramot elektromos gépjárművek töltésének céljára. Magyarországon eddig egyes önkormányzatok, illetve a nagyobb villamosenergia-szolgáltatók létesítettek ingyenesen használható elektromos töltőket.